de-tweede-wereldoorlog-75-jaar-bevrijding

De Tweede Wereldoorlog is een onderwerp dat veel kinderen fascineert. Wat is er allemaal gebeurd tijdens die verschrikkelijke oorlog en hoe kan het zijn dat het überhaupt zo ver is gekomen? Dit jaar (2020), besteed ik extra veel aandacht aan dit onderwerp in mijn klas. Het is namelijk 75 jaar geleden dat wij bevrijd zijn en dat wij in vrijheid leven. En ook hier ga ik samen met de kinderen in mijn klas extra bij stil staan, want wat betekent deze vrijheid voor ons?

Lees hier wat ik allemaal in de klas heb gedaan met de kinderen. En onderaan het bericht zal ik een aantal resultaten met jullie delen 🙂

Het onderwerp introduceren

Over de Tweede Wereldoorlog kan je vele verhalen vinden. Voor dit onderwerp ga ik dan ook een verhaal ter introductie gebruiken. Ik gebruik hiervoor het verhaal van mijn oma, genaamd: Hinke en de onderduikers.

Tijd voor verdieping

Nadat ik het verhaal had verteld heb ik met de kinderen een kringgesprek gehouden over de Tweede Wereldoorlog, want weten de kinderen precies over de oorlog? Tijdens dit gesprek konden zij globaal een aantal gebeurtenissen vertellen. Maar nu is het tijd voor verdieping. Ons prikbord hadden wij verdeeld in vier vakken, met daarin de volgende onderwerpen: Joden, Adolf Hitler, het verzet en Anne Frank.

Daarnaast had ik onderstaande poster gemaakt en opgehangen. Het is de bedoeling dat kinderen in het zwarte gedeelte gebeurtenissen aan de tijdlijn gingen toevoegen. Daarnaast moesten de kinderen een stad toevoegen aan de poster en in de lucht vliegen er vliegtuigen.

De kinderen hadden dus de keuze uit zeven verschillende onderdelen (onderzoek doen naar: Joden, Adolf Hitler, het verzet en Anne Frank, de tijdlijn vullen, een stad maken of ze konden zich verdiepen in vliegtuigen en deze ook maken vliegtuigen).

Het hoofdgerecht en het toetje

De taken waren verdeeld. We hadden met elkaar afgesproken dat de kinderen de volgende stappen moesten doorlopen.

  1. Onderzoeksvragen bedenken;
  2. Informatie opzoeken en onderzoeksvragen beantwoorden;
  3. Informatie verwerken in een product (dit mocht van alles zijn: verhaal, film, PowerPoint, poster etc..);
  4. Controleren voordat het ingeleverd wordt.

Tijdens het project merkten we dat een aantal kinderen het liefst de stappen 1 en 2 oversloegen. Zij wilden het liefst direct iets maken. In mijn klas werd de vergelijking gemaakt met een hoofdgerecht dat niet heel lekker was en een toetje dat op ons staat te wachten.

13 in de oorlog

Een andere manier om informatie te verkrijgen was door de afleveringen van 13 in de oorlog te kijken. De kinderen vonden dit heel erg interessant, maar tegelijkertijd ook heftig. Na iedere aflevering hebben wij de aflevering met elkaar besproken.

Een bezoek aan het Anne Frank huis

Waar je ook les geeft in Nederland, een bezoek aan het Anne Frank huis is zo gemaakt. Je kan het achterhuis namelijk via het digibord bekijken! Lees hier meer over een bezoek aan het Anne Frank huis en een bijbehorende les.

Het vullen van de tijdlijn

Er is in de Tweede Wereldoorlog natuurlijk heel veel gebeurd en dit maakt het voor de kinderen soms best lastig, want vind door de bomen het bos maar. Je kan de kinderen natuurlijk een beetje sturen. Interessante gebeurtenissen kunnen dan zijn: Start van de Tweede Wereldoorlog, inval in Nederland, holocaust, oorlog in Indië, aanval op Pearl Harbor, D-Day, belangrijke veldslagen in Nederland (denk aan de slag om Arnhem), Atoombommen op Hiroshima en Nagasaki en natuurlijk de bevrijding van Nederland.

Zodra de kinderen een gebeurtenis hadden gevonden waar zij meer over wilden weten, dan mochten zij hier een poster, PowerPoint of iets anders van maken.

Resultaten in mijn klas

De kinderen kwamen zelf met het idee om een stopmotion te maken. Ze hadden dit nog nooit eerder gemaakt en helemaal zelf ontdekt hoe ze dit moesten maken.

Andere leuke Tweede Wereldoorlog lesideeën

Naast het bovenstaande lesidee over de Tweede Wereldoorlog, kan je natuurlijk nog veel meer dingen doen met dit thema.

Op de website van entoen.nu is ook een lesidee samen met een werkblad uitgewerkt.
Daarnaast staan er op de website tweedewereldoorlog.nl allerlei lesideeën en materialen die je zo in de klas kan gebruiken.

Een ander interessant onderdeel van de Tweede Wereldoorlog is het verscholen dorp in Vierhouten. Lees meer over dit dorp op historiek.net.

De Tweede Wereldoorlog in jouw klas

Maar wat ga jij doen tijdens het thema ‘de Tweede Wereldoorlog’? Ga je gebruik maken van het bovenstaande lesidee of ga je iets heel anders doen? Laat het ons weten door een reactie achter te laten onder dit bericht.

Heb jij foto’s gemaakt van de opdrachten? Deze kan je met ons delen door op Instagram @inmijnklas.nl te taggen of gebruik te maken van #inmijnklas.

Heb jij geen Instagram? Dan kan je de foto’s en ervaringen ook delen op de Facebookpagina van inmijnklas.nl

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!
Eén gedachte over “De Tweede Wereldoorlog”
  1. Net op deze site gekeken.
    Ook ik ga beginnen in groep 7 met WOII. In ieder geval op tijd voor 4 en 5 mei.
    Gaaf om het verhaal van je oma als introductie te pakken.
    Ik heb ook een verhaal van mijn opa over WOII. Lees ik ook altijd voor.
    Succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights