Jochem de sprookspreker

In de vroege middeleeuwen waren het de geestelijke (priesters en monniken) die konden lezen en schrijven. Ondanks dat men niet kon lezen en schrijven was men dol op verhalen. Daarom was men ook gek op de sprooksprekers.

Sprooksprekers reisden langs dorpen en steden, naar jaarmarkten en kastelen om hun verhalen te vertellen. Sprooksprekers zagen heel veel van de wereld en beleefden ook zelf vaak spannende avonturen. En als zij weer een nieuw verhaal hadden gehoord of zelf iets spannends hadden meegemaakt, dan vertelden zij dit weer aan andere mensen. Door de sprooksprekers werden koningen nog bekender, prinsessen nog knapper, ridders nog sterker en stoerder en schurken nog gemener onder de gewone bevolking.

Ook Jochem was een sprookspreker. Hij kwam uit een arm boerengezin met 4 kinderen, Jochem was de oudste. Zijn ouders moesten altijd heel hard werken. Maar op een dag hoorden zij dat er een sprookspreker in de herberg zat in het dorp waar zij woonden. Dit was het moment om zelf eens lekker te ontspannen en ook hun kinderen eens iets leuks te bieden. En zo ging het gezin naar de herberg.

De sprookspreker was net begonnen met een spannend verhaal over twee reuzen uit Drenthe, Ellert en Brammert heetten zij.

Jochem, toen 10 jaar, vond het fantastisch om naar de sprookspreker te luisteren. Dit wilde hij ook worden! Als hij ook verhalen zou gaan vertellen en op deze manier geld kon verdienen, dan kon hij dit geld aan zijn familie geven.

Toen Jochem 15 jaar werd vonden zijn ouders hem oud genoeg om zijn droom achterna te gaan. Jochem wilde nog steeds sprookspreker worden en op avontuur gaan.

Door een aantal slechte oogsten werd het voor zijn ouders ook steeds moeilijker om genoeg geld te verdienen. Daarnaast had Jochem de afgelopen vijf jaar vaak verhalen verteld aan zijn jongere broertjes en zussen en Jochem was een natuurtalent. Steeds meer kinderen uit de buurt kwamen naar zijn verhalen luisteren. Iedereen was altijd één en al oor als Jochem een verhaal vertelde.

Jochem kende heel veel verhalen om te vertellen. Als er ridders, monniken of andere reizigers in het dorp waren, dan stelde Jochem hun altijd heel veel vragen. Jochem wilde altijd weten wat voor avonturen zij hadden meegemaakt.

En zo ging de 15-jarige Jochem zelf op pad als sprookspreker. Opzoek naar avontuur en geld voor zijn familie.

Jochem wist dat er op ongeveer 5 dagen lopen een grote stad was. Daar moest hij heen. Daar kon hij zijn verhalen vast en zeker op verschillende plekken vertellen.

Toen Jochem in de stad was ging hij naar de jaarmarkt. Hij zocht een mooi plekje op en vertelde een spannend verhaal over een ridder die opzoek ging naar een grot vol goud. De grot werd gevonden, maar deze werd bewaakt door een grote draak met twee koppen. Jochem speelde tijdens het vertellen van het verhaal met zijn stem. Hij sprak hard en zacht, snel en langzaam en door hier mee te spelen zat het publiek aan zijn lippen gekluisterd.

Jochem vertelde ieder details aan het publiek. Wat de ridder rook, zag en voelde. Hij vertelde het allemaal. En toen de draak de ridder van achteren besloop was de spanning in het publiek niet te snijden. Toen Jochem het gevecht tussen de draak en de ridder vertelde hoorde hij alleen maar: “Oeehhh”, “Aahhh” en schrikreacties.

Het publiek genoot enorm van de manier waarop Jochem zijn verhaal vertelde. Maar ook Jochem was enorm aan het genieten.

En zo ontstond een nieuwe droom van Jochem. Hij wilde dat zijn verhalen nooit vergeten zouden worden. Hoe zou hij dat voor elkaar kunnen krijgen? Dacht hij.

Na een aantal dagen in de stad vele verhalen te hebben verteld had Jochem veel geld verdiend.

Met zijn buidel goed gevuld ging Jochem op naar de volgende stad.

Door de jaren heen kwam Jochem in heel veel steden. Hij vertelden ontzettend veel verhalen. Tijdens zijn reizen ontmoette hij ook heel veel mensen en op deze manier leerde hij weer heel veel nieuwe verhalen.

Maar Jochem vertelde niet alleen verhalen die hij van andere mensen had gehoord. Hij vertelde ook verhalen over avonturen die hij zelf had meegemaakt.

Jochem heeft namelijk heel veel meegemaakt. Zo kwam hij eens in een bos waar geen eind aan leek te komen. En als het nacht werd hoorde hij altijd veel geroezemoes. Dit was het oneindige bos. Een bos waar de bomen in de nacht zich verplaatsten. Dankzij de hulp van een vriendelijk trolletje heeft hij kunnen ontsnappen.

Maar ook heeft Jochem meerdere malen rovers ontmoet. Zo werd hij eens gevangengenomen door een groep gemene rovers. Met behulp van een slimme list wist hij te ontsnappen.

Jochem beleefde vele avonturen. En al zijn avonturen vertelde hij weer in een andere stad. Jochem werd een hele bekende sprookspreker. En stond erom bekend dat hij heel mooi kon beschrijven hoe de omgeving eruitzag, wat er precies gebeurde, wat de personen roken en hoe zij zich voelden.

Jochem was een gelukkig man. Als sprookspreker heeft hij goed voor zijn familie kunnen zorgen.

Toch had Jochem nog altijd één droom: mensen moeten voor altijd van zijn verhalen en avonturen kunnen genieten.

Maak Jochem de sprookspreker zijn droom werkelijkheid

Het is nu aan de kinderen om Jochem zijn droom tot werkelijkheid te maken. De kinderen moeten een verhaal schrijven over een avontuur dat Jochem heeft meegemaakt.

De titel van het verhaal zal zijn: Jochem en de ……….

De kinderen mogen vervolgens zelf een avontuur van Jochem gaan bedenken en schrijven. Maar zij moeten hierbij wel voldoen aan een aantal eisen.

  1. Het verhaal moet een begin-, midden- en eindstuk hebben.
  2. Jochem vertelde veel details in zijn verhaal. Dit moeten de kinderen ook doen. De kinderen moeten goed beschrijven waar Jochem is. Daarnaast moeten de opschrijven hoe Jochem zich voelt. Wie komt hij tegen? Hoe voelt hij zich? Wat ruikt hij? Wat ziet hij allemaal? Etc..

Als de kinderen hun verhaal hebben geschreven, dan moeten zij hierna een mooie illustratie maken.

Uiteindelijk kan je alle verhalen verzamelen en tot één boek bundelen. En zo hebben jullie ervoor gezorgd dat de droom van Jochem werkelijkheid is geworden.

Vertellen maar!

Ga jij dit verhaal ook vertellen aan jouw klas? Dan zijn wij erg benieuwd hoe jij dit verhaal vond. En hoe vonden de kinderen in jouw klas dit verhaal?

Hebben jullie ook de droom van Jochem tot werkelijkheid gemaakt? Dan zijn wij heel erg benieuwd naar de resultaten en ervaringen 🙂

Je kan jouw ervaringen met ons delen door onder dit bericht een reactie achter te laten. Of deel jouw ervaringen op de Facebookpagina van inmijnklas.nl.

Wil jij de resultaten met ons delen? Dat kan je doen door op Instagram @inmijnklas.nl of #inmijnklas te taggen.

Wil jij een ander verhaal vertellen? Op inmijnklas.nl staan verschillende verhalen om te vertellen! Voor tips en tricks met betrekking tot het voorbereiden van verhalen kan je gebruik maken van deze infographic.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
Jasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!
Jasper

meesterJasper

Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: