de-uitvinder-werkt-aan-zijn-uitvinding

Briljante uitvindingen bedacht en gemaakt door de kinderen

De afgelopen periode zijn wij in de klas bezig geweest met het thema techniek. De kinderen hebben fantastische uitvindingen bedacht en gemaakt.

Voor iedere uitvinding hebben de kinderen volgens een vast format een handleiding gemaakt.

Hoe dit allemaal tot stand is gekomen en hoe ik het heb aangepakt? Dat lees je hieronder.

Thema techniek – Een schoolbreed thema

Ieder jaar hebben wij met de school een schoolbreed thema. Dit geven wij graag vorm door gebruik te maken van een verhalend ontwerp. Dit schooljaar stond het thema techniek centraal. Voor dit thema hebben wij twee verschillende verhaallijnen bedacht, namelijk: een verhaallijn voor de onderbouw en een verhaallijn voor de midden- en bovenbouw.

Voor iedere verhaallijn hebben wij drie filmpjes gemaakt. De stamgroepleider (meester/juf) liet het filmpje zien in de groep en besprak deze vervolgens met de kinderen. De kinderen zullen tijdens het kijken van het filmpje vragen krijgen. Deze vragen inventariseer je en hier ga je met de groep mee aan de slag. Op deze manier kunnen er verschillen tussen de stamgroepen (klassen) ontstaan met waar zij precies mee bezig gaan en hoe zij dit aanpakken.

De stamgroepleiders hebben als houvast wel de gehele verhaallijn + eventuele sleutelvragen en een overzicht van de SLO doelen techniek ontvangen. Op deze manier kun je zelf ook een beetje sturen.

Een uitvinder in de kelder van de school

Het verhaal voor de bovenbouw ging over een uitvinder in de kelder van school. De kinderen kregen dit filmpje te zien:

Hierna hebben wij met elkaar besproken wat wij precies hebben gehoord, gezien en welke vragen de kinderen hebben. Dit heb ik allemaal in een woordveld opgeschreven en wij hebben met elkaar afgesproken wat de kinderen nu gaan onderzoeken en hoe lang zij daar de tijd voor hebben.

Woordveld Charles

De kinderen herkenden AI in het filmpje en wilden hier meer over weten. Daarom heb ik mij hier samen met de kinderen verder in verdiept. Wij gebruikten hiervoor Bing Create. Met de kinderen besprak ik onder anderen: Wat is AI precies? Hoe werkt het? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de gevaren?

De kinderen gaven AI vervolgens een opdracht om iets te maken. In de kring bespraken wij de uitkomsten met elkaar. Wat gebeurt er? Welk gevoel krijg je erbij? Klopt het beeld met de opdracht die je hebt gegeven? Wat zou je anders willen en hoe zou je dat in de vraagstelling van je opdracht voor elkaar kunnen krijgen?

AI opdracht verborgen lab

De werkplaats en uitvindingen

Hierna kregen de kinderen het tweede filmpje te zien.

Ook dit filmpje bespraken wij weer na en ook nu schreef ik weer een woordweb op het digibord. Ik maak hierbij gebruik van Prowise Presenter en bewaarde alle voorgaande stappen. Elke keer als wij bezig gingen met het project blikte ik heel kort terug op datgene wat wij al hadden gedaan.

Stappen om tot een ontwerp te komen.

Rond deze periode kregen wij ook gastlessen van ouders die in hun beroep te maken hebben met techniek of uitvindingen. Tijdens deze gastlessen leerden de kinderen onder welke stappen je moet doorlopen om tot een ontwerp van je uitvinding te komen.

Wij maakten hier ook gebruik en de kinderen begonnen met het verkennen van problemen en deze te formuleren. En zo werden vervolgens alle stappen gevolgd.

De droom van Charles

Het laaste filmpje ging over de droom van Charles. Alle mooie uitvindingen van de kinderen moesten natuurlijk wel tentoongesteld geworden. In dit filmpje zijn wij als stamgroepleiders meer sturend geweest, want de datum om het project af te sluiten stond vast.

Tijdens de afsluiting kregen ouders eerst de mogelijkheid om bij hun kinderen in groep te komen kijken naar de tentoonstelling en alle uitvindingen. Vervolgens mochten de kinderen in alle groepen kijken wat er gemaakt was.

Het was echt indrukwekkend om te zien hoe iedere groep aan de slag is geweest met dit thema. En wat kinderen allemaal hadden bedacht en gemaakt.

Thema techniek bij jou in de klas

Hoe besteed jij aandacht aan het thema techniek? Of werk jij niet met thema’s, maar bied je regelmatig een les techniek aan? Ik ben heel nieuwsgierig hoe dit bij jullie gaat en welke lesideeën of tips jij hebt voor ons.

Deel jouw ervaringen door een reactie onder dit bericht te plaatsen of jouw ervaringen te delen op de Facebookpagina van inmijnklas.nl.

Heb jij foto’s en plaats je deze op Instagram? Vergeet dan niet om inmijnklas.nl te taggen: @inmijnklas.nl of #inmijnklas te gebruiken.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights