afkortingspel

Wij maken gebruik van de spellingkaarten van ‘Spelling op Maat’. Deze week stond het ‘TV’ spellingsprobleem op het programma. De uitleg bij de spellingskaart is: Een afkorting schrijf je met één of meer punten. Bij hoofdletters en veel gebruikte afkortingen schrijf je geen punten. Bij afkortingen maak je het meervoud met ’s.

Maar hoe ga je kinderen leren welke afkortingen er zijn? Wat het afgekorte woord(en) is? En wat de betekenis is? Daar heb ik het afkortingen spel voor bedacht.

Dit heb je nodig

  1. Een plek waar kinderen kunnen rennen. Het schoolplein is een perfecte plek, maar het zou ook in de gymzaal kunnen.
  2. Download de volgende dingen op inmijnklas.nl:
  3. Pionnen, pittenzakjes of iets anders om op de papieren te leggen zodat zij niet wegwaaien.
  4. Potlood/pen om mee te schrijven.

Hoe werkt het afkortingen spel?

  1. Op verschillende plekken waar jij het spel met de kinderen gaat spelen leg je de afkortingen + de afgekorte woorden neer.
  2. Leg in de klas uit dat de groene afkortingen bij groene afgekorte woorden horen. Dit geldt ook voor alle andere kleuren. Op deze manier zullen de kinderen sneller de verbanden leggen tussen de afkorting en het afgekorte woord.
  3. De kinderen rennen en zoeken de papier. Hebben zij een papier gevonden, dan schrijven zij de afkorting of het afgekorte woord op in de tabel. Het is belangrijk dat zij het achter de juiste kleur schrijven.
  4. Spreek een tijd af met de kinderen.
  5. Zijn kinderen eerder klaar? Controleer dan snel of zij het ook goed hebben gedaan. Als dit het geval is, dan kunnen de kinderen bezig gaan met de laatste kolom ‘Wat betekent dit?’. Kunnen kinderen uitleggen wat er bedoeld wordt met deze afkorting of hebben zij hier een synoniem voor.

Nabespreken

De kinderen in mijn klas konden niet alle papieren en combinaties maken binnen de afgesproken tijd. Wij hebben de papieren verzameld en meegenomen naar binnen.

In de stamgroep hebben wij vier groepjes gemaakt en kreeg ieder groepje een kleur. De kinderen moesten nu de combinaties op de tafels leggen.

Toen iedereen klaar was liep ik een rondje om te controleren of het klopte. Hierna gingen de kinderen op mijn teken wisselen van groepje. De kinderen lazen en keken naar de gemaakte combinaties. Ik vroeg vervolgens bij verschillende groepjes de betekenis van een woord. Kunnen zij dit in eigen woorden uitleggen?

Andere activiteiten en opdrachten

Online kan je natuurlijk veel meer activiteiten vinden om afkortingen te oefenen met jouw groep.

Op de website van juffrouwfemke.com staan ook nog leuke activiteiten om afkortingen te leren. Daarnaast kan je op oefenplein.nl – afkortingen een aantal online opdrachten vinden voor kinderen.

Deel jouw ervaringen en ideeën

Heb jij dit spel gespeeld? Of weet jij iets anders om afkortingen te oefenen? Deel dit dan ook met ons.

Dit kan je doen door een reactie achter te laten onder dit bericht of jouw ervaringen te delen op de Facebookpagina van inmijnklas.nl.

Heb jij foto’s en plaats je deze op Instagram? Vergeet dan niet om inmijnklas.nl te taggen: @inmijnklas.nl of #inmijnklas te gebruiken.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights