Mystery tafelmatch is een activiteit waarbij kinderen moeten samenwerken en overleggen om uiteindelijk erachter te komen aan welke tafel en in welk tafelgroepje zij zitten.
Benodigdheden
- Indeling van de tafelgroepjes en/of een plattegrond van het lokaal + wie waar zit;
- A4-papier met daarop een nummer, dit is het tafelgroepnummer;
- Een digibord om de hints te laten zien;
- Envelop met hints voor ieder kind. In de envelop zit een hint in de vorm van een gezamenlijk thema.
De werking van Mystery tafelmatch
De kinderen zitten in de kring en hebben geen idee waar zij komen te zitten in een tafelgroepje. Op de stamtafel / instructafel ligt voor ieder kind een envelop.
In de kring leg je uit dat de kinderen aan de hand van Mystery tafelmatch hints erachter moeten met wie zij in een tafelgroepje zitten. Je vertelt dat de kinderen een x-aantal hints krijgen om erachter te komen met wie zij in een tafelgroepje zitten.
Het aantal Mystery tafelmatch hints die jij geeft zijn ook het aantal rondes dat je speelt met de kinderen. Geef de kinderen na het geven van iedere hint een x-aantal minuten om de hints op te lossen. Tijdens het oplossen van de hints zullen de kinderen veel met elkaar moeten overleggen. Bespreek in de kring hoe de kinderen dit willen aanpakken. Denk hierbij aan vragen als: Gaan jullie rondlopen en groepjes vormen? Blijven jullie in de kring zitten en overleggen jullie dan? Is er een spelleider? Wat doe je als jij een groepje denkt te hebben? Kan het ook zijn dat je een groepje en dat het dan niet uitkomt bij andere groepjes? Zo ja, hoe blijven jullie dan contact met elkaar maken? Etc..
Denken de kinderen een goede samenstelling te hebben? Dan gaan zij bij het tafelgroepje met het juiste tafelgroepnummer.
Een voorbeeld van Mystery Tafelmatch hint 1
Het aantal letters in dit tafelgroepje:
Tafelgroepnummer 1 = 12 letters;
Tafelgroepnummer 2 = 12 letters;
Tafelgroepnummer 3 = 15 letters;
Tafelgroepnummer 4 = 17 letters;
Etc..
Is de tijd verstreken of denken de kinderen de juiste groepjes te hebben, dan is het tijd voor de volgende hint. Maar evalueer eerst kort hoe de eerste hint is aangepakt. Verliep het goed? Kan het overleg nog anders? Lukte het om de gemaakte afspraken na te komen? Geef tips/ga het gesprek kort met ze aan om de samenwerking te verbeteren.
Je geeft vervolgens de volgende hint. De kinderen zullen eerst moeten kijken of de samenstelling van hun tafelgroepje klopt met de nieuwe hint. Is er een groepje waarbij dit niet klopt, dan zal er opnieuw gepuzzeld moeten worden. Geef de kinderen hier weer een x-aantal minuten voor.
Een voorbeeld van Mystery Tafelmatch hint 2
De samenstelling van dit groepje is:
Tafelgroepnummer 1 = 6, 7, 8
Tafelgroepnummer 2 = 7, 7, 8
Tafelgroepnummer 3 = 6, 7, 8
Tafelgroepnummer 4 = 6, 7, 8
Etc..
Op deze manier bedenk je een aantal Mystery Tafelmatch hints voor de kinderen. Zelf zorg ik ervoor dat een hint steeds op hetzelfde kind slaat. Op deze manier kunnen de kinderen beter controleren of hun antwoord klopt. Komen de kinderen er direct redelijk uit, dan hoef je deze tip niet te geven. Lopen de kinderen vast of vinden zij het moeilijk, dan kan je ze deze tip geven.
Een voorbeeld van het spelverloop per tafelgroepnummer
Tafelgroepnummer 1 bestaat bijvoorbeeld uit: Melle (groep 6, voetbal), Isa (groep 7, gitaar spelen), Luuk (groep 8, gamen).
Hint 1: Aantal letters = 12
Hint 2: Groepsamenstelling = 6 (Melle), 7 (Isa), 8 (Luuk)
Hint 3 zou kunnen zijn: Groepsamenstelling = jongen (Melle), meisje (Isa), jongen (Luuk)
Hint 4 zou kunnen zijn: Hobby’s = voetbal (Melle), gitaar spelen (Isa), Gamen (Luuk)
De laatste hint zit in de envelop. Deze envelop heeft al die tijd op de stamtafel gelegen en de kinderen zijn natuurlijk nieuwsgierig naar de inhoud. Als de laatste Mystery tafelmatch hint is aangebroken, dan mogen zij de envelop pakken en gaan de kinderen zitten bij het tafelgroepnummer / tafelgroepje waar zij denken te zitten.
Zodra iedereen de envelop heeft mogen de kinderen hem tegelijkertijd openen. In de envelop zit een afbeelding met een gezamenlijk thema, denk hierbij aan: Donald Duck, Superhelden, Toy Story, Inside Out, Aladin, etc.. Naast een afbeelding staat er #(en het tafelgroepnummer)
De kinderen zoeken elkaar op en gaan aan het juiste tafelgroepnummer zitten. Je geeft ze kort de tijd om achter het gezamenlijk thema te komen. Zodra iedereen zit vraag je de kinderen welk thema zij hebben.
Heb jij een plattegrond gemaakt? Dan kun je deze laten zien. Wil je de kinderen zelf de regie geven aan welke tafel zij zitten binnen het tafelgroepje, dan geef je de kinderen hier de tijd voor. Vervolgens moeten de kinderen ervoor zorgen dat hun la of tafel op de juiste plek in de klas komen te staan.
Na de Mystery Tafelmatch?
De nieuwe tafelgroepjes zijn bekend en je kan dan natuurlijk een spelling- of rekenles geven. Maar je kan er ook voor kiezen om een samenwerkingsactiviteit aan te bieden voor de tafelgroepjes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bouwen van een hoge toren met spekjes en spaghetti of aan……..
Heb jij een leuk idee voor een vervolgactiviteit? Deel deze dan onder dit bericht 🙂
Heb jij foto’s gemaakt Mystery Tafelmatch of van een leuke vervolgactiviteit en deze geplaatst op Instagram? Vergeet dan niet om inmijnklas.nl te taggen: @inmijnklas.nl of #inmijnklas te gebruiken.