Een reisbureau

Reisbureau World Travelers heeft de hulp nodig van jouw klas!

Dit lesidee is een verhalend ontwerp waarbij reisbureau World Travelers hulp vraagt aan jouw klas. Jij als meester/juf kent de directeur van het reisbureau en de directeur heeft hulp nodig van kinderen, daarom moest hij aan jouw klas denken. Het reisbureau wil namelijk informatiefolders van landen maken die geschikt zijn voor kinderen. Het reisbureau loopt tegen het probleem aan dat zij niet weten hoe zij de informatie moeten schrijven zodat het voor de kinderen begrijpelijk is om te lezen en tegelijkertijd er aantrekkelijk uitziet.

Op deze manier hoopt het reisbureau dat kinderen met hun ouders mee kunnen praten over de nieuwe bestemming van hun vakantie. Maar daarnaast wil het reisbureau zich onderscheiden van andere reisbureaus Zodat de ouders uiteindelijk een reis boeken bij reisbureau World Travelers.

Bepaal zelf hoe je dit verhalend ontwerp wilt inzetten

In mijn voorbeeld ga ik mij richten op de ontwikkeling van een informatieflyer voor landen binnen de continenten Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om dit lesidee te gebruiken voor Europa, Afrika, Azië, Oceanië of voor steden, zoals bijvoorbeeld: Parijs, New York, Milaan. Maar je kan er ook voor kiezen dat alle kinderen een informatieflyer maken van hetzelfde land in plaats van meerdere landen. Als meester/juf moet jij bedenken wat het beste aansluit bij het thema dat jullie gaan behandelen.

De opdracht van het reisbureau zal verder precies hetzelfde zijn.

Het begin: Een mail van het reisbureau

De meester/juf krijgt een mail van een mail van het reisbureau. In deze mail vraagt de directeur of jouw klas kan helpen. Wil jij een mail ontvangen van het reisbureau? Zodat je de vraag kan laten zien op digibord. Dat kan! Neem via dit contactformulier of mail naar info@inmijnklas.nl en vermeld welk continent, land(en) of steden jij wilt behandelen met jouw klas. Je ontvangt dan een mail van reisbureauworldtravelers@gmail.com

Hoef je niet per se een ‘echt’ mailtje, dan kan je de mail ook hier als Word-bestand downloaden (.docx).

De vraag van het reisbureau ziet er als volgt uit:

  • De reisfolder zal uiteindelijk dubbelzijdig op A4-papier worden gedrukt, de flyer zal drie keer worden gevouwen en bestaat uit 6 smalle stroken. Als het voor de kinderen handiger is om op een A3-papier de flyer te ontwerpen, dan is dit geen probleem. Wij zullen de ontworpen flyer dan onder het kopieerapparaat verkleinen.
  • De reisfolder moet er aantrekkelijk uitzien en een goed beeld geven van het land. De reisfolder mag getekend worden of er mogen bestaande foto’s/afbeeldingen gebruikt worden. Tekst en plaatjes mogen gecombineerd worden. Maar als lezer moet je echt zin krijgen om naar het land te gaan. Het doel is dus informeren én overtuigen.
  • De geschreven tekst mag niet gekopieerd worden. Als dit wel gedaan wordt, dan krijgen wij problemen vanwege de auteursrechtwetgeving. Daarnaast mogen er geen spelfouten in de tekst staan.
  • De reisfolder moet in ieder geval de volgende informatie bevatten: Algemene informatie van het land (ligging, taal/talen die gesproken worden, munteenheid, cultuur kenmerken, tijdsverschil met Nederland, temperatuur), natuur en er moet ten minste 1 bezienswaardigheid moet worden uitgelicht. Mochten de kinderen andere informatie vinden die zij heel belangrijk vinden, dan mag dit toegevoegd worden.

Bespreek de e-mail met de kinderen in jouw klas. Hebben zij nog vragen voor het reisbureau of is alles duidelijk? Mochten ze nog vragen hebben, hoe gaan ze dan aan antwoorden komen? Moet de meester/juf steeds contact leggen of gaan zij de e-mail beantwoorden?

Het eerste onderzoek: Welke landen liggen er in het continent?

De kinderen in mijn klas krijgen de vraag of zij een reisfolder willen maken voor landen in de continenten Noord-Amerika en Zuid-Amerika. Maar welke landen liggen eigenlijk in deze continenten?

Laat de kinderen dit eerst zelf onderzoeken. Doe dit door de kinderen per tweetal een Atlas te geven. Geef indien nodig een korte uitleg over de werking van een Atlas en bespreek met de kinderen welke kaart zij het beste kunnen gebruiken, staatkundige kaarten of natuurkundige kaarten?

Maak vervolgens één lijst met alle landen in Noord-Amerika. En één lijst met alle landen in Zuid-Amerika.

Als je een lijst hebt gemaakt van een continent met de daarbij horende landen, dan kan je de landen verder verdelen. Ik laat de kinderen individueel werken aan deze opdracht. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om in tweetallen of groepjes te werken.

Waar vinden de kinderen informatie?

Het internet staat natuurlijk bomvol met informatie. Het is bij deze opdracht denk ik wel van belang om de kinderen voorbeelden te geven van andere reisbureaus. Laat de kinderen daarom gebruik maken van bijvoorbeeld de volgende online brochures:

Maar zorg er daarnaast ook voor dat je een aantal reisgidsen in je klas hebt liggen. Dit kan je eenvoudig regelen door gewoon langs een reisbureau te lopen of een gratis brochure aan te vragen via het internet.

Ik heb ervaren dat niet iedere reisbureau ziet te springen om reisbrochures mee te geven aan een meester. Je kan kinderen natuurlijk ook de tip geven om eens langs een reisbureau te gaan. Zij kunnen dan zelf een reisbrochure halen voor het land waar zij een reisfolder voor moeten maken.

Ook kan je ervoor kiezen om een aantal Lonely Planets (Engels) of Rough Guides (kan ook Nederlands) in je klas te leggen. Deze kan je vaak lenen bij een bibliotheek.

Aan de slag: Eerst en concept maken.

De kinderen moeten eerst informatie vinden over het land waar zij een reisfolder van gaan maken. Ik kies ervoor om de kinderen eerst een concept te laten maken, dus werken met schetsen.
Dit doe ik om ervoor te zorgen dat zij weloverwogen keuzes gaan maken. Daarnaast wil ik op deze manier voorkomen dat de kinderen te veel tijd stoppen in het mooi maken van de reisfolder. Het zou zonde zijn als de vormgeving perfect is, maar er nog veel spelfouten in de flyer staan.
De kinderen moeten eerst gaan ontdekken of hun idee ook daadwerkelijk kan. Of komen zij erachter dat ze te veel/te weinig tekst hebben, is de indeling logisch of zijn er nog andere verbeterpunten? Staan er nog spelfouten in de tekst?
Zijn de kinderen helemaal tevreden, dan gaan zij een definitief ontwerpen maken.

Hoe leren de kinderen van elkaar?

In mijn klas gaan de kinderen individueel aan het eindproduct werken, maar dit betekent niet dat zij helemaal niet gaan samenwerken. De kinderen gaan namelijk met elkaar in gesprek welke informatie zij gaan gebruiken voor hun land. Waar lopen zij tegenaan tijdens het verwerken van de informatie? Ze hebben namelijk maar zes smalle stroken. Spreekt het gemaakte concept de andere kinderen ook aan of hebben zij nog tips? Of hebben de kinderen juist ideeën gekregen van de tops van andere kinderen?

Daarnaast gaan de kinderen elkaar ook helpen op het gebied van taal. Dus laat de geschreven tekst ook eens lezen aan een ander. Door elkaar te helpen zullen de kinderen al heel ver komen.

De reisfolder

Zodra iedereen klaar is met hun reisfolder, dan krijgen deze een mooie plek in de klas. Ik kies ervoor om de reisfolders niet te presenteren, maar dit kan je natuurlijk wel doen.

Door de reisfolders een plek te geven in het lokaal wil ik de kinderen uitnodigen om elkaars product te bekijken. Tijdens een leesmoment wil ik de kinderen de mogelijkheid geven om de reisfolders van anderen te lezen.

Laat de kinderen in jouw klas de wereld ontdekken!

Kies er ook voor om met dit verhalend ontwerp aan de slag te gaan. De kinderen zullen zich tijdens deze opdracht verwonderen over de wereld. Er is zoveel moois te zien en te ontdekken. Daarnaast kan je deze opdracht goed gebruiken om verschillende culturen, duurzaamheid en andere onderwerpen te bespreken.

Zelf kies ik ervoor om de kinderen zoveel mogelijk vrijheid te geven en zelf te laten doen/regelen. Dus ook het beantwoorden van de e-mails naar het reisbureau.

Ik ben heel benieuwd of ook jij gebruik gaat maken van dit verhalend ontwerp en lesidee. Enthousiast geworden? En wil je ook een mail ontvangen van het reisbureau? Neem via dit contactformulier of mail naar info@inmijnklas.nl en vermeld welk continent, land(en) of steden jij wilt behandelen met jouw klas. Je ontvangt dan snel een mailtje van: reisbureauworldtravelers@gmail.com

En vergeet vooral niet jouw ervaringen te delen met ons door een reactie achter te laten onder dit bericht. Maar laat ons ook de resultaten uit jouw klas zien door foto’s te delen op Instagram en@inmijnklas.nl te taggen of gebruik te maken van #inmijnklas.

Heb jij geen Instagram? Deel de resultaten dan op de Facebookpagina van inmijnklas.nl.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
Jasper
Stamgroepleider van groep 6/7/8 op O.J.S. de Swoaistee te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!
Jasper

meesterJasper

Stamgroepleider van groep 6/7/8 op O.J.S. de Swoaistee te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: