Rekenen met omtrek en oppervlakte

rekenen-met-omtrek-en-oppervlakte

Durf jij het werkboek van de kinderen dicht te laten? Dan is dit een leuke les met omtrek en oppervlakte voor groep 6.

Je kan natuurlijk altijd braaf de opdrachten en lessen uit een methode blijven volgen. Maar als het doel voor de kinderen de omtrek en oppervlakte van figuren is, dan kan je ook snel het boek loslaten. Mijn ervaring is dat de kinderen dan enthousiaster meedoen met de les.

In mijn voorbereiding voor de komende week zag ik dat de kinderen de volgende lesdoelen hadden:

  1. Omtrek en oppervlakte uitrekenen met natuurlijke maten;
  2. De oppervlakte van een figuur bepalen door vierkantjes te tellen;
  3. De oppervlakte van een rechthoek berekenen met de rekenregel lengte x breedte.

Kijkende naar de lesdoelen voor de kinderen en de opdrachten die in hun werkboek stonden heb ik besloten om van het werkboek af te wijken.

De instructie

Voordat ik afweek van het boek gaf ik instructie aan de kinderen zoals deze ook in de methode uitgelegd stond. Tijdens deze instructie leerde ik de kinderen wat de omtrek van een figuur is en wat het oppervlakte is.

De kinderen zaten in de kring met een wisbordje. Op het digibord had ik verschillende kleuren figuren getekend. Hier heb ik bewust voor gekozen, want de kinderen moeten straks ook verschillende figuren tekenen. Het was vervolgens aan de kinderen om de omtrek en de oppervlakte van de figuren uit te rekenen.

“Jongens en meiden, wat doen jullie dit goed! Dan mogen jullie nu het boek dichtlaten, want die hebben wij vandaag niet nodig.”

Wat werden de kinderen weer nieuwsgierig. Ze stonden direct aan!

De opdracht

Teken op een A4 ruitjespapier (blokjes van 1cm) verschillende vakken. Maak hierbij gebruik van verschillende kleuren. Jullie gaan vervolgens de omtrek en oppervlakte van de figuren die jullie hebben getekend van elkaar uitrekenen.

Maar let op! Probeer er een echt kunstwerk of plattegrond van te maken. Heb je geen idee wat je kunt maken? Maak dan een plattegrond van een tuin, huis of iets. Of denk aan een Minecraft personage.

Ben je klaar met jouw tekening? Dan ga jij eerst zelf de juiste antwoorden uitrekenen. Dit doe je door in dezelfde kleur als een vak het volgende op te schrijven:

  • Omtrek = ……….
  • Oppervlakte= ………..

Dus heb je een blauw vlak, dan schrijf je dit in het blauw. Het groene vlak schrijf je in het groen. En zo doe je dat ook bij de rest van je vlakken.

Hebben jullie dit gedaan? Dan wissel je jouw tekening met die van iemand anders en reken je de omtrek en de oppervlakte uit.

Zijn jullie daarmee klaar? Dan kijk je na met het antwoordenpapier dat gemaakt is door jouw groepsgenoot. Als jullie verschillende antwoorden hebben, dan gaan jullie samen kijken hoe dit kan. Doe dit door bijvoorbeeld samen opnieuw de omtrek en de oppervlakte uit te rekenen.

De kinderen hadden genoeg ideeën en gingen fanatiek aan de slag.

Tijdverdeling

Nu weet ik dat wanneer ik de kinderen laat tekenen, dat zij het liefst de hele rekenles hiermee bezig zijn. Dat was nou net niet de bedoeling. Daarom heb ik tijdens deze les gebruik gemaakt van een Time Timer op het digibord. Per onderdeel gaf ik bij de kinderen aan hoeveel tijd zij maximaal hadden. Waren de kinderen al klaar voordat de tijd om was, dan gingen ze zelf verder met de volgende stap.

Mijn tijdverdeling zag er als volgt uit:

  1. Tekening maken: 15 minuten;
  2. Antwoorden uitrekenen van je eigen tekening: 15 minuten;
  3. Antwoorden uitrekenen van de tekening van iemand anders: 15 minuten;
  4. Eventuele verschillen met elkaar bespreken: 10 minuten.

Kijkende naar de bovenstaande tijdsverdeling, dan zou het theoretisch allemaal in 1 les kunnen. Echter zit de instructie hier niet bij. De kinderen werkten daarom aan punt 1 en 2 tijdens de eerste les. De volgende dag hadden wij eerst een korte terugblik op de omtrek en oppervlakte. En bespraken wij ook hoe je gemakkelijker de oppervlakte van een figuur kon berekenen door hem op te delen. Daarna gingen zij verder met de punten 3 en 4.

Wijk jij weleens af van de methode?

Ga jij gebruik maken van deze les of heb jij op een andere manier weleens afgeweken van een methodeles? Dan ben ik heel nieuwsgierig hoe jij deze les hebt ervaren of hoe jij hebt afgeweken van de methode.

Dit kan je doen door een reactie achter te laten onder dit bericht of jouw ervaringen te delen op de Facebookpagina van inmijnklas.nl.

Heb jij foto’s en plaats je deze op Instagram? Vergeet dan niet om inmijnklas.nl te taggen: @inmijnklas.nl of #inmijnklas te gebruiken.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights