de-plukcast

De allereerste Plukcast is een feit! Op donderdag 15 februari is de Plukcast met de ouders van OJS de Petteflet gedeeld. De Plukcast is de nieuwsbrief van onze school in de vorm van een podcast.

De Plukcast is gemaakt door Cas, hij wilde zich dit jaar graag verdiepen in het maken van een podcast. En dit is zijn eerste aflevering:

Nieuwsgierig naar het hele proces en hoe wij dit aangepakt hebben? Dat je lees je hier:

Het ontstaan van het idee

Ieder schooljaar maken wij met onze achtstejaars (kinderen in groep 8) een doelenrapport. Cas is achtstejaars en wilde graag aan de slag met het maken van een podcast. Een superleuk idee en ook een uitdagend project.

Vervolgens hebben wij nagedacht over de vorm van het project. Uiteindelijk heb ik een opdracht voor Cas gemaakt. In deze opdracht staat de huidige situatie beschreven, wat zijn opdracht is, een aantal vragen die hij van mij moet beantwoorden en ruimte voor eigen vragen.

Cas heeft vervolgens zelf ook een aantal onderzoeksvragen bedacht. Hierna is hij fanatiek gestart.

Onderzoek naar materialen

Het eerste waar hij onderzoek naar gedaan heeft is het apparatuur. Wat heb je allemaal nodig voor het maken van een podcast?

Online is hij op zoek gegaan en hij kwam uit bij verschillende microfoons en ander opname-apparatuur. Je kan een podcast natuurlijk maken met een iPad, maar aangezien het ons doel is om structureel podcasts te maken wilde hij ook echt goed apparatuur hebben. Daarnaast heeft hij contact gezocht met Cameranu. Hij heeft de vragen die hij wilde stellen opgeschreven en heeft in het weekend een afspraak met zijn vader bij het bedrijf gepland.

Enthousiast en met een eerste offerte kwam hij terug op school. Hij presenteerde trots aan mij welke materialen hij nodig heeft. Ook had hij een geluidsopname gemaakt en meegenomen met de materialen die het meest geschikt waren en waarbij de prijs/kwalititeit verhouding het beste was.

De aanschaf van al het apparatuur

Alles bij elkaar was ongeveeer €750,-, dat is een flink bedrag. Maar als hij dit mocht aanschaffen, dan had hij ook echt alle benodigdheden in huis die nodig zijn. Dan is nu de vraag: Hoe kom je aan dat geld?

Cas heeft een afspraak gepland bij onze directeur, Tim. Hij heeft vervolgens zijn idee verteld en uitgelegd waarom hij van mening is dat dit een goede investering is. Tim werd enthousiast van Cas zijn verhaal, maar het bleef alsnog een behoorlijk bedrag. Tim heeft Cas gevraagd om zijn plan te presenteren aan iemand van de financiën binnen ons bestuur.

Zo gezegd, zo gedaan. Cas presenteerde zijn plan en kreeg akkoord voor de bestelling.

Het apparatuur werd besteld en niet veel later werd er een grote doos van Cameranu bezorgd bij ons op school. Vol trots pakte Cas de doos uit bij mij in de klas. Tijdens het uitpakken legde hij uit wat hij had besteld en wat het precies is.

Op naar de volgende fase!

Het maken van de podcast

Cas heeft vervolgens uitgezocht welke programma’s hij kan gebruiken voor het maken van de podcast. Maar hij wilde ook weten waar een goede podcast uit bestaat.

Hij kan natuurlijk alles zelf uitzoeken, maar hij kwam er achter dat er bij onze school in de buurt een opnamestudio is, namelijk: KUDO STUDIO. Zij zijn gespecialiseerd gespecialiseerd in voice-over, muziek & audio productie, sounddesign, (field) recording, mixage en mastering.

Hij nam belde met KUDO STUDIO met de vraag of hij langs mocht komen om een paar vragen te stellen. Dit mocht, dus plande hij een afspraak. Samen met mij is hij naar het bedrijf geweest.

bezoek-kudostudio

Cas stelde mooie vragen en kreeg ook praktische tips. Het werd tijd voor hem om de eerste podcast op te nemen.

KUDO STUDIO bood Cas ook aan om de eerste podcastaflevering met ze te delen. Zij wilden dan samen met Cas luisteren en kijken naar zijn podcast. Als hij dan nieuwe vragen zou hebben, dan willen ze hem graag verder helpen. Wat een mooi aanbod!

De naam van de podcast

De podcast moest natuurlijk ook een naam krijgen. Cas bedacht een plan om een naam te bedenken. De podcast wordt namelijk van de hele school, dus vond hij dat iedereen ook mocht meedenken voor de naam. Dus nam hij zijn vraag op met het nieuwe apparatuur en deelde dit met alle stamgroepen.

In de gang stond een doos in de vorm van een radio, deze had hij met een groepsgenoot gemaakt, en hier konden de groepen hun idee inleveren. Vervolgens is hij langs de groepen gegaan met de vraag of er uit iedere klas iemand is die mee wil kiezen. En zo organiseerde Cas een vergadering met kinderen uit verschillende groepen om gezamenlijk te kiezen uit de inzendingen.

Plukcast was de naam met de meeste stemmen.

De eerste Plukcast aflevering

De naam is bekend, op naar de eerste podcastaflevering. Maar wat speelt er allemaal op de Petteflet? Hoe kan je nieuws verzamelen? Ook hier bedacht Cas een plan voor. Hij nam wederom iets op en deelde dit opnieuw met de groepen.

Verschillende groepen leverden nieuws in. Cas heeft vervolgens een afspraak gemaakt met de kinderen die nieuws hadden ingeleverd en bereidde zich voor door vragen op te schrijven. Hij zette al het apparatuur klaar en begon met de opnames.

Nadat alles was opgenomen moest alles nog geëdit worden. Dit was nog een aardig klusje, maar het is hem uiteindelijk gelukt.

Vol trots liet hij de eerste aflevering aan de kinderen in de klas en mij luisteren naar de eerste aflevering van de Plukcast.

Het vervolg van de Plukcast

Nu de eerste podcast een feit is, willen wij natuurlijk vaker een aflevering opnemen. Het doel is dat de podcast in de vorm van een nieuwsbrief blijft bestaan, ook wanneer Cas van school gaat. Dit is ook Cas zijn doel en daarom zal hij aan de slag gaan met het maken van een plan. Hoe kan hij ervoor zorgen dat ook volgend jaar de Plukcast beluisterd kan worden? Hoe kunnen kinderen hiervoor opgeleid worden? Wat moeten de kinderen weten en kunnen om de Plukcast te maken?

Mijn rol

Zoals je kunt lezen heeft Cas héél veel zelf gedaan. Zelf dingen uitgezocht en geregeld. Tijdens dit project heeft Cas regelmatig eventjes met mij gespard. Ik heb hem op weg geholpen door hem vragen te stellen. Door de vragen te stellen zette ik Cas weer aan het denken en dit inspireerde hem weer.

Voor mij is het ontzettend genieten om te zien hoe hij met dit project bezig is.

Een podcast bij jou in de klas?

Heb jij wel eens een podcast gemaakt in jouw klas? Of met de hele school?

Dan ben ik natuurlijk ook nieuwsgierig naar jullie ervaringen.

Laat het ons weten door een reactie achter te laten onder dit bericht of jouw ervaringen te delen op de Facebookpagina van inmijnklas.nl.

Heb jij foto’s en plaats je deze op Instagram? Vergeet dan niet om inmijnklas.nl te taggen: @inmijnklas.nl of #inmijnklas te gebruiken.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights