doodshoofd-pirateneiland

Wij werken op school met Getal & Ruimte junior en ik geef les aan de zesdejaars (groep 6). In blok 5.2 leren de kinderen plaats bepalen op kaarten en plattegronden met windrichtingen aflezen. Je kan natuurlijk alles uit het boek doen, maar je kan ook het boek dicht laten en er een creatieve opdracht aan koppelen.

Bij mij in de klas gaan de kinderen daarom aan de slag met pirateneiland.

Doelen per les

Als je naar de lessen kijkt die worden aanboden in blok 5.2, dan gaan de kinderen aan de slag met deze doelen:

  • Plattegronden aflezen;
  • Plaats bepalen op kaarten;
  • Plattegrond met windrichting;
  • Kaarten aflezen en gebruiken.

Voordat wij met het pirateneiland begonnen heb ik kaarten in de Atlas besproken. Wij hebben besproken hoe je plaatsen kan vinden met behulp van het register en hoe je de plaats vervolgens op de kaart kan vinden.

Het maken van je eigen pirateneiland

De kinderen krijgen een A3-papier met vakken en een lege legenda. Jullie kunnen het A3-papier voor Pirateneiland hier downloaden.

Op het digibord heb ik de volgende tekst met de uitleg en eisen:

Jullie gaan een pirateneiland maken.

Op het pirateneiland vind je: een schat, een val/hinderlaag, een piratenhuis, palmbomen en een oase.
In het water vind je: het piratenschip, een gezonken (piraten)schip, een baai met haaien.

Bedenk van te voren hoe je de bovenstaande onderdelen in jouw plattegrond terug laat komen. Gebruik hiervoor de legenda. Voeg een windroos toe onderin jouw legenda.

Je hebt bovenin naast de horizontale lijn de nummers gezet van de vakken. Je hebt aan de zijkant naast de verticale lijn de letters gezet van de vakken.

Eisen: Er is netjes gewerkt. Je werkt met verschillende kleuren en/of symbolen. Geschreven tekst is netjes geschreven en goed leesbaar. Iedereen presenteert uiteindelijk zijn of haar pirateneiland in de kring.

Pirateneilanden in mijn klas

In mijn rekengroep zijn de kinderen heel enthousiast bezig geweest. Hier zijn een aantal van mijn de resultaten:

Pirateneiland in jouw klas

Maken de kinderen in jouw klas nu ook hun eigen pirateneiland?

Dan ben ik natuurlijk ook nieuwsgierig naar jullie ervaringen en de resultaten. Heb je ook nog aanpassingen gedaan? Laat ook dan vooral weten wat jouw aanpassingen zijn.

Laat het ons weten door een reactie achter te laten onder dit bericht of jouw ervaringen te delen op de Facebookpagina van inmijnklas.nl.

Heb jij foto’s en plaats je deze op Instagram? Vergeet dan niet om inmijnklas.nl te taggen: @inmijnklas.nl of #inmijnklas te gebruiken.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights