Wereldreligies

Dit lesidee gaat over wereldreligies. Het doel van deze lessen is dat de kinderen leren over de verschillende wereldreligies. De kinderen gaan in groepjes zich verdiepen de vijf belangrijkste wereldreligies: Christendom, Jodendom, Islam, Hindoeïsme, Boeddhisme.

Uiteindelijk zullen de kinderen een poster/muurkrant en een kijkdoos maken.

Les 1: Levensvragen

De groep wordt verdeeld in vijf kleine groepjes. In mijn klas zitten de kinderen in tafelgroepjes en het zijn er toevallig vijf, dus bij mij gaan ze dit project maken in hun tafelgroepjes.

De groepjes gaan met elkaar in gesprek over de volgende vragen:

  • Wat is het doel van mijn leven?
  • Waarom ben ik op aarde?
  • Wat gebeurt er met mij na de dood?
  • Waar komt deze aarde vandaan?

Per vraag krijgen de kinderen vijf minuten de tijd. Nadat alle vragen aanbod zijn gekomen, worden de vragen kort klassikaal besproken.

Aan het einde van deze les geef je aan dat godsdiensten ook antwoorden proberen te geven op levensvragen. Tijdens de volgende les gaan de kinderen zich verder verdiepen in de vijf belangrijkste wereldreligies.

Les 2: Wereldreligies

Tijdens de tweede les gaan de groepjes zich verder verdiepen in één religie. Dit gaan de kinderen doen door onderzoekvragen te bedenken, deze vragen worden klassikaal bedacht. Uiteindelijk gaan de groepjes een poster/muurkrant maken, maar ook worden er door de groepjes een kijkdoos gemaakt. In deze kijkdoos moet het duidelijk worden hoe de kerken/gebedshuizen er vanbinnen uitzien.

Stap 1: Het verdelen van de religies

Voordat de groepjes met hun onderzoek gaan beginnen, moeten de religies (Christendom, Jodendom, Islam, Hindoeïsme, Boeddhisme) verdeeld worden onder de groepjes. Dit kan je op verschillende manieren doen. Je kan een groepje een religie toewijzen. De groepjes kunnen in overleg de religies verdelen. Maar je kan ook de religies verdelen door middel van een lotingsysteem.

Ik kies er zelf voor om de bovenstaande vijf godsdiensten op een A4-papier af te drukken en deze in een blanco enveloppe te stoppen. De tafelgroepjes mogen vervolgens een enveloppe pakken en dit wordt de godsdienst die zij verder gaan onderzoeken. De afbeeldingen kan je vervolgens in je lokaal ophangen. Wil jij dit ook? Download dan hier de vijf godsdiensten, jij hoeft ze alleen nog maar uit te printen.

Stap 2: Een religie verder onderzoeken

Geef ieder groepje een A4-papier. Op dit papier schrijven de kinderen in steekwoorden op wat zij al weten over de religie. Zij krijgen hier vijf minuten de tijd voor.

Hierna gaan de kinderen een aantal onderzoeksvragen opstellen. Wat willen zij weten over de religie? Ook hier krijgen de kinderen ongeveer vijf minuten de tijd voor.

Vervolgens gaan we de onderzoeksvragen die ieder groepje heeft opgesteld klassikaal bespreken.

Het kan natuurlijk gebeuren dat er groepjes zijn die het moeilijk vinden om onderzoeksvragen te bedenken. Onderzoeksvragen die kinderen kunnen onderzoeken zijn bijvoorbeeld:

  • Hoe heet de god/goden?
  • Wie zijn de belangrijkste personen binnen het geloof?
  • Welk heilig boek hoort bij het geloof?
  • Welke religieuze feesten zijn er en wat wordt er gevierd tijdens deze feesten?
  • In welke landen kan je de godsdienst vooral vinden.
  • Hoe heten de kerkgebouwen/tempels? Hoe zien deze kerkgebouwen/tempels eruit?
  • Wat is er belangrijk binnen het geloof?
  • Wat zijn de rituelen van het geloof?
  • Zijn er ge- of verboden?
  • Hoe wordt er gebeden?

Als meester/juf kan je er ook voor kiezen dat de kinderen verplicht een aantal vragen moeten onderzoeken. Ik kies ervoor dat de kinderen in ieder geval de dik gedrukte onderzoeksvragen moeten beantwoorden.

Nadat de onderzoeksvragen per groepje zijn vastgesteld, gaan de kinderen aan het werk. De kinderen moeten eerst op papier antwoord geven op de vragen. Nadat alle vragen zijn beantwoord krijgen de kinderen een A3-papier voor de poster/muurkrant.



Stap 3: Een poster/muurkrant maken

De informatie is gevonden, maar nu moeten de kinderen hun kennis met behulp van een poster overbrengen op anderen. De poster moet aantrekkelijk zijn voor passanten, het moet hun aandacht trekken. Op de poster moet verder kort & bondig de belangrijkste informatie staan.

Uiteindelijk gaan de kinderen hun poster presenteren. Daarom mogen zij aan de achterkant van het A3-papier uitgebreide informatie opschrijven. Op deze manier kan het groepje de poster voor zich houden en kunnen zij de extra informatie eenvoudig overbrengen aan de rest van de groep.

Waarom op deze manier?
We leven in een maatschappij die ervan houdt op plaatjes te bekijken. Plaatjes/afbeeldingen trekken onze aandacht en het eerste doel van een poster is om de aandacht te trekken. Want heb je al zo goede informatie en breng je het over met alleen maar tekst, dan is de kans groter dat weinige of niemand jouw informatie ook daadwerkelijk gaat lezen.

Als je buiten op straat kijkt, dan zie je ook vaak posters met weinig tekst. Een poster die goed geïllustreerd is en het gaat over onderwerp dat jouw interesse heeft, dan ga je waarschijnlijk de informatie scannen die op de poster staat. Valt de poster niet op, dan zal je de informatie waarschijnlijk niet scannen ook al zou het wel jouw interesse hebben.

Stap 4: Een kijkdoos maken

Deze stap kan gecombineerd worden met stap 3: het maken van poster/muurkrant.

De kinderen hebben namelijk onderzocht hoe de kerkgebouwen/tempels heten en hoe zij er vanbinnen uitzien. Het is nu aan de kinderen om een kijkdoos.

Jij hoeft er alleen maar voor te zorgen dat ieder groepje een lege schoenendoos heeft. Daarnaast moeten er natuurlijk knip/plak materialen in jouw klas aanwezig zijn.

Bij deze opdracht is het interessant om te zien of de groepjes alleen de binnenkant van de schoenendoos gaan vormgeven of dat zij ook de vormen van de kerk/tempel op de schoenendoos gaan maken.

Stap 5: Presenteren

Als alles af is (het is wel handig om een deadline vast te leggen) moeten de kinderen hun poster en schoenendoos presenteren aan de rest van de klas.

Zorg ervoor dat je in de klas of op de gang een plek hebt om de posters op te hangen. En maak ook een hoek voor de kijkdozen van de kerkgebouwen en tempels.

Wereldreligies in jouw klas

Ga jij ook gebruik maken van deze lessen binnen het thema geestelijke stromingen? Dan ben ik heel benieuwd wat jij van deze lessen vindt en wat hebben de kinderen in jouw klas gemaakt? Ik zou het leuk vinden om jouw reactie onder dit bericht te lezen.

Foto’s kan je met ons delen door @inmijnklas.nl te taggen op Instagram of #inmijnklas te gebruiken. Maar je kan ook altijd een reactie + foto’s achter laten op onze Facebookpagina. Volg ons ook op Social Media om de resultaten in mijn klas te bekijken!

Heb je nog andere tips of lesideeën binnen dit thema? Deel ze dan vooral met ons 🙂

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
Jasper
Stamgroepleider van groep 6/7/8 op O.J.S. de Swoaistee te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!
Jasper

meesterJasper

Stamgroepleider van groep 6/7/8 op O.J.S. de Swoaistee te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: