De Strooppot

Exposé

Dit is de informatie die je geeft voordat het eigenlijke verhaal begint.

Dit verhaal is een Texelse sage.

Motorisch moment

Dit is het start van het verhaal.

Lang geleden woonde er op Texel een arme strandjutter. Samen met zijn vrouw en twee kinderen woonde hij in klein hutje. Het gezin leefde op de vondsten die de jutter deed en vaak stelde dit niet heel veel voor.

Op een donkere en stormachtige nacht kwam er een schip voor de kust van Texel in de problemen. De zee werd woester en woester. En de wind begon steeds harder te waaien. En alsof dit al niet erg genoeg, brak ook nog eens de mast van het schip af. De bemanning was verschrikkelijk bang en hun grootste angst werd werkelijkheid, het schip kapseisde.

Ontwikkelingen

Er volgt een reeks ontwikkelingen die uiteindelijk naar de climax leiden.

In de vroege ochtend kwam het nieuws over het geschonken schip al snel terecht bij de arme jutter. Misschien had hij dan eindelijk geluk. Hij snelde zich in de richting van het strand, de zon kwam op en hij zag dat er al vele brokstukken waren aangespoeld.

De arme jutter zocht het hele strand af naar iets waardevols. Maar hoe langer hij bezig was met zoeken des te minder hoop had hij deze keer wel geluk zou hebben. Vlak voordat de arme jutter naar huis wilde gaan zag hij een klein kistje half verstopt in het zand. De arme jutter liep naar het kistje, raapte hem op en opende hem. De ogen van de jutter begonnen te glinsteren, want het kleine kistje zat vol met gouden dukaten.

De arme jutter wist dat zodra hij iets had gevonden, hij dit moest aangeven bij de strandvoogd. Maar deze vondst moest hij voor zichzelf houden. De arme jutter besloot om de dukaten te verstoppen en snelde naar huis.

De strandvoogd had inmiddels te horen gekregen wat er allemaal aan boord was van het vergane schip. Veel spullen waren teruggevonden, maar toch ontbrak er nog iets heel belangrijk: een klein kistje met gouden dukaten. De strandvoogd kon niet geloven dat dit niet aangespoeld was en al snel verdacht hij de arme jutter van diefstal.

De strandvoogd riep zijn schout bij zich en om vervolgens naar het hutje van de arme strandjutter te gaan.

De jutter was net thuis en hij liet met een grote glimlach de gouden dukaten aan zijn vrouw zien terwijl zij op dat moment brij aan het maken was. Toen zijn vrouw zag wat haar man had gevonden begon ook zij te stralen. Toch verdween al snel de glimlach van de jutter zijn gezicht. Hij zag door het raam namelijk de strandvoogd samen een voogd in de richting van zijn hut komen. En hij wist maar al te goed waarvoor zij kwamen. De jutter bedacht zich geen moment en gooide al zijn gouden dukaten in de strooppot die al op tafel stond. De dukaten verdwenen één voor één heel langzaam in de lichtbruine massa die in de strooppot zat. En net voordat de laatste dukaat onder was, kwam de strandvoogd binnen.

“Beste jutter, er ontbreekt iets zeer kostbaars tussen alle aangespoelde spullen en ik vermoed dat jij donders goed weet wat er ontbreekt.” zei de strandvoogd tegen de jutter. De jutter keek op zijn aller onschuldigst en antwoordde dat hij geen idee had waar de strandvoogd het over had. “Had ik maar iets kostbaars gevonden mijnheer. Dan konden wij eindelijk eens iets fatsoenlijks eten en in een degelijke hut wonen. Ik begrijp als de beste dat een zoektocht op een lege maag niet echt fijn werkt. Mijn vrouw heeft net heerlijke brij gemaakt en de tafel is al gedekt, wilt u misschien een hapje mee-eten?”

De strandvoogd keek de strooppot en borden die op tafel stonden. “Brij?” dacht de strandvoogd, “dat is geen maaltijd voor iemand met mijn status.” De strandvoogd wees het aanbod af en begon direct met een huiszoeking. Het hele huisje van de arme jutter en zijn gezin werd overhoopgehaald. Hij wist het zeker hier zouden zij het kistje met gouden dukaten vinden.

Climax

Dit is het hoogtepunt van het verhaal.

De strandvoogd was al snel klaar met zijn schout, want het hutje was zo klein dat er maar weinig plekken waren om te zoeken.

Teleurgesteld verliet de strandvoogd samen met de schout de woning van de arme jutter.

De arme jutter nam opgelucht plaats aan de tafel en keek lachend naar de strooppot. Zijn vrouw kwam de brij brengen en samen genoten ze van de heerlijke brij met stroop en af en toe een dukaat uit de strooppot.

Afwikkeling

Dit is het fysieke einde van het verhaal.

Nu de arme jutter eindelijk genoeg geld had, besloot hij om het geld te investeren in zijn woning. Het kleine hutje werd platgegooid en de jutter bouwde een klein boerenhuisje. Verder kocht hij een paar schapen en geiten.

Een jaar later besloot de jutter om een hooiberg te maken en er kwamen steeds meer dieren bij. De woning van de jutter groeide op deze manier uit tot een grote boerderij.

Eindbeeld

Dit is het laatste beeld dat je geeft aan de kinderen.

In de tijd van de arme jutter kregen woningen vaak ook een naam. De jutter hoefde niet lang na te denken over een naam. Zijn boerderij heet ‘de Strooppot’.

Boerderij ‘de Strooppot’ bestaat nog steeds en is tegenwoordig een Bed & Breakfast in Den Burg.

Vakantieverhalen en lesdoelen

Dit verhaal is geschikt voor de kinderen in de onder-, midden- en bovenbouw.

de strooppot

Deze zomer (2020) ging ik tijdens mijn vakantie naar Texel. Tijdens mijn vakantie ben ik op zoek gegaan naar vakantieverhalen om te vertellen aan de kinderen in mijn klas. Tijdens mijn zoektocht kwam ik achter dit verhaal. Na de zomervakantie zullen de kinderen in mijn klas ook op zoek gaan naar vakantieverhalen die zij aan elkaar gaan vertellen. Hoe ik dit ga aanpakken kan je hier lezen.

Zelf gebruik ik het verhaal over de Strooppot, dus als voorbeeld. Maar je kan natuurlijk meer met dit verhaal doen.

Zo kan je het verhaal vertellen ter ontspanning voor de kinderen. Prikkel de fantasie van de kinderen en neem ze mee tijdens dit verhaal.
Dit verhaal kan je ook gebruiken als je aan de slag gaat met het thema Waddeneilanden of Texel.

Daarnaast kan je het ook hebben over jutters en verschillen tussen arm & rijk.

Vertellen maar!

Wil jij een ander verhaal vertellen? Op inmijnklas.nl staan verschillende verhalen om te vertellen! Voor tips en tricks met betrekking tot het voorbereiden van verhalen kan je gebruik maken van deze infographic.

Ga jij dit verhaal ook vertellen aan jouw klas? Wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen, lesdoelen, een eventuele vervolg les en reacties van de kinderen.

Je kan natuurlijk ook jouw ervaringen met ons delen door onder dit bericht een reactie achter te laten. Of deel jouw ervaringen op de Facebookpagina van inmijnklas.nl.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
Jasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!
Jasper

meesterJasper

Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: