Asterix & Obelix, het cijfergeheim van de Romeinen
Asterix & Obelix, het cijfergeheim van de Romeinen.
Asterix & Obelix, het cijfergeheim van de Romeinen.

In het eerste jaar van de Pabo-TOP moest ik een telboek of telspel maken. De opdracht was heel duidelijk en tegelijkertijd heel vrij, want alles mocht. Het telboek of telspel moest vervolgens uitgeprobeerd worden in de stagegroep, voor mij was dit een stamgroep op de Swoaistee bestaande uit de groepen: 3,4 en 5.

De vrijheid die bij deze opdracht gegeven werd, vond ik in het begin heel lastig. Wat zou ik in vredesnaam gaan maken? Al vrij snel dacht ik na over het Romeinse talstelsel. Oké hier ga ik iets mee doen, maar wat? Na een paar dagen had ik ook een antwoord gevonden op deze vraag. Toen ik nog op de basisschool zat, vond ik Asterix & Obelix echt geweldig. En in de verhalen van Asterix & Obelix komen altijd Romeinen voor. Ik ga dus iets met Asterix & Obelix, de Romeinen en de Romeinse cijfers maken!

Telboek

Als ik een opdracht kreeg van school, dan wilde ik de opdracht altijd zo leuk mogelijk voor mijzelf maken. Het bedenken van een verhaal en het maken van een boek vind ik echt geweldig om te doen. Daarom besloot ik om het verhaal Asterix & Obelix, het cijfergeheim van de Romeinen (download hem direct, ook zonder account!) te schrijven.

In dit telboek heeft Julius Caesar een nieuwe strategie bedacht om voor eens en altijd af te rekenen met Galliërs. Caesar gaat tijdens zijn aanvallen namelijk gebruik maken van nieuwe cijfers om aan te geven welk peloton de aanval gaat inzetten. Dit moet ervoor zorgen dat de Galliërs verrast worden en zich niet kunnen verdedigen. Om erachter te komen of deze strategie heeft gewerkt voor Caesar, moet je het boekje maar eens lezen.

Asterix & Obelix in de praktijk

Pagina uit Asterix & Obelix, het cijfergeheim van de Romeinen.

Na het ontwerpen van het boekje en het schrijven van het verhaal, heb ik het boekje afgedrukt op A5-formaat. Om hem vervolgens uit te proberen in mijn stamgroep.

De kinderen waren erg nieuwsgierig en zaten in de kring. Wat ik opmerkelijk vond was dat niemand eerder van Asterix & Obelix had gehoord. Ik begon met het verhaal, maar in plaats van het verhaal voor te lezen, koos ik ervoor om het verhaal te vertellen. Tijdens het vertellen liet ik de kinderen steeds de pagina zien waarover ik vertelde.

Aandachtig waren de kinderen aan het luisteren, ze genoten er echt van. Dat het verhaal tot X (10) ging, was precies goed. Het werd namelijk wel wat voorspelbaar voor de kinderen.

Het verhaal over Asterix & Obelix, de Romeinen en Romeinse cijfers was geslaagd!

Lesideeën

Maar het mooiste is om vervolgens ook in de klas nog iets te doen met dit verhaal. Daarom wil ik je nog een paar lesideeën geven.

  • Neem een aantal voorbeelden mee van Romeinse getallen uit de buurt. Ga met de kinderen ontdekken waar deze getallen voor staan.
  • Ga met de kinderen na het verhaal Romeinse cijfers omzetten. Dit kan je eenvoudig doen via: https://www.romeinsecijfer.nl/. Noem een getal en laat de kinderen ontdekken hoe je dit getal moet schrijven met Romeinse getallen.

Romeinse getallen in jouw klas

Het boekje Asterix & Obelix, het cijfergeheim van de Romeinen kan je dus gratis downloaden. Ga jij hier ook gebruik van maken in jouw klas?

Ben je student en moet je een vergelijkbare opdracht maken? Dan kan je misschien dit boekje wel gebruiken ter inspiratie.

Heb je nog andere leuke lesideeën? Of heb je iets totaal anders gemaakt? Deel het met ons! 🙂 Dit kan je eenvoudig doen door een reactie te plaatsen onder dit bericht.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!
5 gedachten aan “Asterix & Obelix, het cijfergeheim van de Romeinen”
  1. Wat een leuk boekje. Dit inspireert mij om ermee verder te gaan. Ik ga dit boekje voorlezen in mijn DWS-klas (groep voor cognitief getalenteerde leerlingen uit de groepen 5 t/m 8) en met hen aan de slag met Romeinse cijfers. De meeste van hen kennen Asterix en Obelix wel en de romeinse cijfers ook. Ik ga hen uitdagen een vervolg op jouw boekje te schrijven, met daarin een beter en minder logisch plan van Julius Caesar waarin wél de romeinse cijfers gebruikt moeten worden, maar dan hoger dan 1 t/m 10.
    Mocht het wat moois opleveren, dan zal ik het met je delen. Duurt nog wel even voordat ik ermee begin, verwacht in maart.
    Groet en dank voor de inspiratie!

      1. Dag Jasper,
        De opdracht is gemaakt in mijn groep. De kinderen waren sowieso heel enthousiast om te werken rondom Asterix en Obelix. En over Julius Caesar en de Romeinen konden ze ook al heel veel vertellen. De groep is in vieren gedeeld, dus er zijn 4 verhalen ontstaan.
        Ze hebben er 2x ruim een uur aan mogen werken. Dit zijn de resultaten geworden, ondergebracht in een bookcreatorboekje: https://read.bookcreator.com/av1igpfApWdY5nhWJ9eOpWpTVZ33/J-ip7pl6S12YmDiRcb2dGg

        Groeten van Richelle.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights