De toversom

De toversom, een leuke rekenactiviteit om je rekenles mee af te sluiten!

“Jongens & meisjes weten jullie dat ik jullie gedachtes kan lezen? En ik kan dat niet alleen, alle meesters en juffen kunnen dat.” Deze vraag en opmerking zorgen vaak voor veel verbaasde gezichten.

“Echt niet meester! Dat kan niemand!” Een reactie in die trend zal je waarschijnlijk krijgen vanuit je klas.

Maar met de toversom is het mogelijk om kinderen toch te laten geloven dat je hun gedachtes kan lezen. De kinderen verbazen zich hier weer iedere keer over en willen de toversom steeds maar weer opnieuw doen. Ze willen er alles aan doen dat jij als meester of juf het verkeerde antwoord geeft. Maar daarnaast zijn zij ook heel nieuwsgierig naar de werking van de toversom.

Wat is de toversom?

De toversom is een rekenactiviteit waarbij de meester of juf beweerd de uitkomst van een som te weten zonder dat hij de getallen weet.

Je vraagt aan de kinderen om een getal te zeggen. Dit getal schrijf je op het bord. De bedoeling is dat de kinderen en jij allebei nog twee – dus samen 4 getallen – toevoegen. Maar voordat jullie dit gaan doen geeft de meester of juf aan dat zij al weten wat de uitkomst is als je alle 5 de getallen bij elkaar optelt (het eerste getal + de vier nieuwe getallen).

De kinderen geloven hier waarschijnlijk niets van, dus noteer het antwoord alvast op een papiertje of achterkant van het bord.

De kinderen mogen vervolgens als eerste een nieuw getal zeggen. Jij zegt het volgende getal. De kinderen mogen weer een getal geven. En jij zegt nog een getal. Nu moeten de kinderen alle getallen bij elkaar optellen. Jij hoeft dit niet te doen, want jij hebt het antwoord al opgeschreven!

Hoe werkt de toversom?

Volg de volgende stappen en ook jij kunt de gedachtes lezen van de kinderen:

  1. Laat de kinderen een getal tussen de 200 en 800 kiezen.
  2. Je geeft aan dat kinderen en jij om de beurt een nieuw getal tussen de 200 en 800 zeggen. De kinderen mogen twee getallen zeggen en jij zegt ook twee getallen. Maar! Jij weet al precies aan welke getallen de kinderen denken en schrijft het antwoord alvast op een papiertje of achterkant van het bord.
  3. Je schrijft het antwoord op een papiertje of achterkant van het bord. Je kunt het antwoord weten door 2000 bij het eerste getal op te tellen en hier vervolgens 2 vanaf te trekken. Dit vraagt om snel hoofdrekenen van de meester of juf.
  4. De kinderen mogen als eerst een getal tussen de 200 en 800 kiezen. Dit getal zet jij op het bord onder het eerste getal.
  5. Door te hoofdrekenen vul jij dit getal aan tot 999 en zet dit getal vervolgens op het bord. Dit getal zet je onder het tweede getal.
  6. De kinderen mogen weer een getal kiezen tussen de 200 en 800. Dit getal zet jij onder het derde getal.
  7. Door te hoofdrekenen vul jij dit getal aan tot 999 en zet dit getal vervolgens op het bord. Dit getal zet je onder het vierde getal.
  8. Laat de kinderen de getallen bij elkaar optellen, dit kunnen zij doen door kolomsgewijs op te tellen.
  9. De kinderen geven het antwoord op de som.
  10. De meester/ juf laat de kinderen het antwoord zien dat van tevoren is opgeschreven.
  11. Geniet van de verbaasde gezichten en de nieuwsgierigheid die is ontstaan bij de kinderen!

Een klein voorbeeldje van de toversom:

De klas zegt het getal 345. De meester of juf rekent de volgende som snel uit: 345 + 2000 – 2 = 2343. Schrijf dit getal op de achterkant van het bord of een los papiertje. Zorg ervoor dat niemand dit getal ziet.
De kinderen mogen nu een getal zeggen, zij zeggen 543. Dit getal schrijf je onder 2343 op. Jij zegt: “Ik had al verwacht dat jullie dit zouden zeggen. Ik zeg daarom 456.” De kinderen mogen nu een getal zeggen. Zij kiezen ervoor om 233 te zeggen. Jij schrijft het getal op en zegt: “Precies wat ik dacht, daarom zeg ik 766.” Dit getal schrijf je ook op het bord. Vervolgens geef je aan dat de kinderen de getallen bij elkaar op moeten tellen.

Dus: 345 + 543 + 456 + 233 + 766 = ………

Zodra de meeste kinderen het antwoord denken te hebben, vraag je iemand om het antwoord te geven.

“Het is 2343 meester!” Vervolgens laat je aan de klas zien dat jij dit getal al had opgeschreven.

De toversom in jouw klas

De toversom is een hele leuke rekenactiviteit om de les mee af te sluiten. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de kinderen iedere rekenles weer zin hadden in een nieuwe toversom. Ze willen het geheim ontdekken! Spelenderwijs ben je aan het rekenen met de kinderen.

Nu jij het geheim van de toversom kent, is het aan jou om deze eens uit te proberen in je klas! Wat zijn jouw ervaringen? En weet jij nog andere leuke rekenactiviteiten? Deel ze dan met ons door een reactie achter te laten onder dit bericht.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
Jasper
Stamgroepleider van groep 6/7/8 op O.J.S. de Swoaistee te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!
Jasper

meesterJasper

Stamgroepleider van groep 6/7/8 op O.J.S. de Swoaistee te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: