eise-eisinga

Vertel het verhaal van Eise Eisinga aan jouw klas en koppel hier leuke leerzame dramalessen aan!

Exposé

Dit is de informatie die je geeft voordat het eigenlijke verhaal begint.

Jaren geleden of eigenlijk moet ik zeggen eeuwen geleden zag Eise Eisinga voor het eerst het levenslicht. Op 21 februari 1744 werd hij geboren.

Motorisch moment

Dit is het start van het verhaal.

Toen Eise Eisinga geboren werd dacht iedereen dat hij een doodgewone jongen was. Eise Eisinga was een zoon van een wolkammer en het pad dat Eise Eisinga zou gaan bewandelen was dan ook al bij zijn geboorte vastgelegd. Eise Eisinga zou ook wolkammer -dit is iemand die de vezels van het wol parallel legt en van zijn ongerechtigheden ontdoet-  worden. Vroeger was het heel normaal dat kinderen hetzelfde werk gingen doen als hun ouders.

Ontwikkelingen

Er volgt een reeks ontwikkelingen die uiteindelijk naar de climax leiden.

Maar naarmate Eise ouder werd, kwamen hij en zijn ouders erachter dat hij helemaal niet zo’n gewone jongen was. Eise was namelijk hoogbegaafd.

Eise was dol op wiskunde, maar na zijn lagere school moest hij toch aan het werk. Hij werd net als zijn vader wolkammer. Eigenlijk wilde hij dit helemaal niet. Hij wilde veel liever verder studeren en om aan zijn wensen te voldoen kwam zijn vader hem tegemoet. Eise mocht één keer in de week een les wiskunde volgen aan de universiteit van Franeker. Wat vond de jonge Eise dit geweldig! Iedere week liep hij met veel plezier twee uur naar Franeker om de lessen te volgen om vervolgens weer twee uur terug te lopen naar Dronryp, zijn woonplaats.

Eise werkte hard als wolkammer, maar in zijn vrije tijd werkte hij misschien nog wel harder. Toen hij 15 jaar was schreef hij een boek over wiskunde en drie jaar later had hij een boek geschreven over sterrenkunde.

Eise Eisinga werd een gelukkig man. Hij trouwde op zijn 24ste en verhuisde van Dronryp naar Franeker.

Climax

Dit is het hoogtepunt van het verhaal.

In 1774 gebeurde er iets dat het leven van Eise drastisch zou veranderen.

Sterrenkundige hadden namelijk berekend dat de planeten Mercurius, Venus, Jupiter en Mars op één lijn komen te staan met de maan.

Toen een dominee dit hoorde was hij ervan overtuigd dat hierdoor de planeten op elkaar zouden botsen en de aarde zou vergaan! Volgens hem zou op 8 mei 1774 de aarde vergaan.

Er brak paniek uit onder de mensen. Men was enorm bang dat de dominee gelijk had, hun laatste dagen waren geteld. Op 7 mei 1774 zaten de mensen met hun handen in het haar. Wat een vreselijke dag was dit, het was hun laatste dag. Morgen zou de aarde vergaan.

Velen waren bang. Maar Eise, Eise was dit niet. Hij wist namelijk dat de dominee geen gelijk had. En toen het 8 mei 1774 was kreeg hij gelijk. De aarde verging helemaal niet! Er gebeurde helemaal niets…

De kennis die hij had, wilde hij graag delen met de mensen. Hij wilde ervoor zorgen dat mensen nooit meer zo bang zouden zijn. De mensen moesten zien hoe het zonnestelsel eruit ziet. Dat was de oplossing!

Hij dacht na hoe hij zijn kennis kon delen met de mensen. En op een dag wist hij het! Hij zou het zonnestelsel in zijn woonkamer namaken. En aan de mensen laten zien hoe de planeten draaien.

Eise ging aan de slag. Hij maakte het planetarium aan het plafond van zijn woonkamer. Alles werd met de hand op schaal gemaakt en de berekeningen deed hij uit zijn hoofd.

Afwikkeling

Dit is het fysieke einde van het verhaal.

Hij werkte hard aan zijn planetarium en na zeven jaar hard werken was het klaar. Nu kon hij aan de mensen laten zien hoe het zonnestelsel eruit ziet, mensen hoefden nu nooit meer bang te zijn!

Eindbeeld

Dit is het laatste beeld dat je geeft aan de kinderen.

Meer dan 200 jaar later werkt het planetarium van Eise Eisinga nog steeds en is de oudste planetarium ter wereld!

Vertellen maar!

Dit was het verhaal over Eise Eisinga en zijn planetarium. Het verhaal is geschikt voor de midden- en bovenbouw en goed te koppelen aan het thema ruimte. Het is nu aan jou om deze kennis te delen met de kinderen in jouw klas.

Toen ik dit verhaal vertelde, had ik er drama activiteiten aan gekoppeld. De kinderen vonden het geweldig!

Wil jij een ander verhaal vertellen? Op inmijnklas.nl staan verschillende verhalen om te vertellen!

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights