lesmateriaal eise eisinga

Met deze les koppel je drama activiteiten aan het verhaal over Eise Eisinga.

De introductie en afspraken

Ik begon de les in de kring. Alleen zaten de kinderen niet in de kring, maar stonden zij. Ik introduceerde kort het onderwerp en gaf aan dat we het verhaal gaan combineren met een aantal drama activiteiten.

Het is belangrijk dat je van te voren duidelijke afspraken met de kinderen maakt. Bij het maken van de afspraken heb ik eerst vanuit mijzelf gekeken door het volgende te zeggen: “Als ik terug kijk naar mijn periode op de basisschool dan weet ik nog goed dat ik drama heel spannend vond. Ik vond het eng om in het middelpunt te staan, want ik was bang dat ik dingen fout deed. Maar weten jullie wat de aller belangrijkste regel is bij drama? Dat is dat niets fout is!” Vervolgens maakte ik met de kinderen afspraken. Deze afspraken moeten ervoor zorgen dat iedereen zich prettig en op zijn gemak voelt tijdens deze les.

Als leerkracht is het belangrijk dat de volgende punten worden benoemd: elkaar niet uitlachen en niet om elkaar lachen, luisteren naar elkaar, aandacht hebben voor elkaar etc..

De warming-up

De regels zijn afgesproken en nu is het tijd voor een warming-up. Tijdens de warming-up gaan we twee oefeningen doen.

Mijn voorwerp

  1. De kinderen staan in de kring.
  2. De leerkracht begint met het uitbeelden van een voorwerp, dier, iets groots of kleins. Het uitbeelden doe je zonder erbij te praten.
  3. Het voorwerp wordt vervolgens doorgegeven aan het kind rechts van de leraar. Het kind neemt het voorwerp aan zoals de leerkracht het aangaf. Iets groots en zwaars blijft dus eerst groot en zwaar.
  4. Het kind mag het voorwerp veranderen naar zijn eigen voorwerp. Dit voorwerp geeft hij vervolgens weer door aan het kind rechts van hem.
  5. Het volgende kind neemt het voorwerp aan zoals hij doorgegeven wordt.
  6. De bovenstaande stappen woorden doorlopen tot dat het voorwerp weer bij de leerkracht is.

Jabbertalk

  1. Blijf met de kinderen in de kring staan.
  2. Vraag aan de kinderen wie de Minions niet kent.
  3. Vraag aan de kinderen of zij kunnen verstaan wat de Minions zeggen. Leg uit dat deze manier van praten ‘jabbertalk’ heet.
  4. Tijdens deze opdracht gaan de kinderen tweetallen maken. Een kind gaat in jabbertalk iets uitleggen. Het andere kind gaat in het Nederlands vragen stellen. Bijvoorbeeld: Het kind dat in jabbertalk gaat praten moet aan het andere kind uitleggen waarom hij graag naar Mars wilt.
  5. De kinderen gaan in tweetallen oefenen.
  6. Stop na een paar een minuten en laat de kinderen weer in de kring staan. Wat vonden de kinderen hiervan? Was het moeilijk / makkelijk? Wat maakte het moeilijk of juist makkelijk? Etc.. Laat een tweetal een voorbeeld geven.
  7. De rollen worden omgedraaid.

Het verhaal van Eise Eisinga

Vertel het verhaal verhaal over Eise Eisinga. In dit verhaal zijn er twee delen dik gedrukt.

Zodra je bij een dik gedrukt deel bent aangekomen stop je met vertellen.

Een zoon van…..
De kinderen gaan in tweetallen een beroep in scene brengen. Het doel is dat de rest van de groep erachter komt wat het beroep is dat het tweetal op hun kaartje hebben staan.

  1. Eén kind van het tweetal komt een kaartje ophalen met een beroep.
  2. De kinderen krijgen vijf minuten de tijd om hun scene voor te bereiden.
  3. De kinderen beelden laten hun scene zien aan de rest van de groep.
  4. De kinderen raden wat het beroep is.
  5. Als het beroep geraden is, dan legt het kind ook uit hoe hij dit zag.

Toen hij 15 jaar was…..

Gebruik voor deze scene de kaartjes met situaties die plaats gevonden kunnen hebben.

Geniet met elkaar

Het doel van deze les is dat je kinderen betrekt bij het verhaal over Eise Eisinga. De fantasie van de kinderen wordt extra geprikkeld en zij doen een beroep op hun improvisatie.

Ik heb deze les ook gegeven aan mij groep – stamgroep met groep 7 & 8 – en de kinderen genoten zichtbaar. Na afloop werd het volgende gevraagd aan mij:

Meester, ga je vaker op deze manier een verhaal vertellen? Ik vond het zo leuk dat wij deel uitmaken van het verhaal en dat wij onze fantasie kunnen gebruiken.

Heb jij de les ook gegeven? Wat zijn jouw ervaringen en wat vonden de kinderen? Deel je ervaringen met ons door hieronder een reactie achter te laten.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights