Escaperoom in de klas

Het was vrijdagochtend en we zaten in de kring. Plotseling stond ik op, ik liep naar de deur en draaide deze op slot en zei streng:

ZO! En nu zitten jullie gevangen in de stamgroep. Ik hoop maar dat jullie goed opletten en de raadsels voor 12:30 oplossen. Anders zou het maar zo kunnen zijn dat je pas om 16:00 weekend hebt!

Verbaasd keken de kinderen naar mij en naar elkaar. Wat gebeurt hier nou? En al snel kwam de vraag:

Meester, we gaan toch geen escaperoom spelen?

Toen de kinderen te horen kregen dat zij een escaperoom in de klas gingen spelen wisten ze niet wat hen overkwam. SUPERLEUK!

Ik bleef in mij rol als ‘bewaker’ en gaf aan dat het inderdaad superleuk is, maar dat ze ook goed moeten samenwerken. Hoe langer ze erover doen hoe minder pauze ze hebben en misschien zijn ze we wel later vrij dan normaal, want er is maar één manier om de deur te openen!

Benodigdheden voor deze escaperoom in jouw klas

Toen ik aan een escaperoom in mijn stamgroep dacht, dacht ik hetzelfde als de kinderen, namelijk: “SUPERLEUK”. Maar tegelijkertijd dacht ik ook: “Daar heb ik vast ook heel veel voorbereidingstijd voor nodig….”

Uiteindelijk viel mij dit enorm mee. Zorg dat je dit in jouw klas hebt en je kan beginnen:

Kist voor de escaperoom in mijn klas
Kist voor de escaperoom in mijn klas
  1. Cijferslot (€2.47 bij de Action te koop, ze liggen bij de koffers 😉 )
  2. Sprookjesboek(en)* in de boekenkast (bijvoorbeeld een boek(en) met alle sprookjes van de gebroeders Grimm of Hans Christian Andersen)
  3. Boek ‘Meester van de zwarte molen* in de boekenkast.
  4. Een afsluitbaar potje of kistje.
  5. Muntjes die de kinderen bij opdracht 3 kunnen verdienen.
  6. De opdrachtenkaarten: Escaperoom in de klas boeken (.pdf).
    1. Eventueel wat snoepjes voor in het potje/kistje.

*Je kan ook andere boeken gebruiken, alleen moet je dan de opdrachtenkaarten aanpassen.

Maak van je klaslokaal een gevangenis, leg de opdrachten klaar en begin!

Als je alle benodigdheden verzameld hebt, dan hoef je alleen nog maar de opdrachtenkaarten: Escaperoom in de klas boeken (.pdf) uit te printen, lamineren en uit te snijden.

Toen de kinderen in mijn klas de escaperoom gingen spelen, heb ik samen met hen duidelijke afspraken gemaakt. De bewaker wil namelijk dat het rustig is in de gevangenis. Dit ook om te voorkomen dat de kinderen in al hun enthousiasme alle kanten op gaan en niet naar elkaar luisteren. Daarom had ik als bewaker de volgende afspraken gemaakt met de kinderen.

  1. Jullie moeten naar elkaar luisteren. Als één iemand praat is de rest stil.
  2. De kinderen moeten afspraken maken hoe zij de raadsels willen oplossen. De kinderen zaten nog in de kring en mochten pas uit de kring als zij deze afspraken gemaakt hadden.
  3. Er waren twee ordebewakers onder de gevangenis. Zij waren eindverantwoordelijk voor de rust en dat er groepsbesluiten genomen werden. Ik heb deze twee ordebewakers gekozen.
  4. Bij te veel lawaai, onrust of het negeren van groepsbesluiten konden gevangen een zware straf krijgen namelijk een overplaatsing naar een andere gevangenis.

Opdracht 1: Vind 10 letters die een woord vormen

In het klaslokaal moet je de 10 letters verstoppen. De kinderen moeten deze letters vinden en een woord maken. Dit woord leidt naar een volgende tip.

Als bewaker geef je de volgende boodschap aan de kinderen: “Jullie mogen overal zoeken, maar nog niet in de boeken.” Als alle letters gevonden zijn en de kinderen hebben het woord gevonden geef je het volgende aan: “Jullie mogen nu in de boeken zoeken, maar let op! Jullie mogen slechts …. boeken uit de kast pakken.” Ik had zelf maar 3 sprookjesboeken in de kast en gaf aan dat zij maar maximaal 4 boeken mochten pakken. Dit om te voorkomen dat zij alle boeken uit de kast pakken.

Tips die je kan geven:
– Het hoeft geen Nederlands woord te zijn;
– Het heeft met veel korte verhalen te maken;
– Bekende gebroeders hebben er veel geschreven;
– En in mijn geval: Het is iets wat ik heel leuk vind om te doen en gisteren heb ik het nog in de klas gedaan. (Donderdag had ik het sprookje van de varkenshoeder verteld.)

Opdracht 2: Vind het volgende boek

In het sprookjesboek heb je opdracht 2 gelegd. De bewaker hoeft in principe niets te doen of extra uit te leggen tijdens deze opdracht.

Opdracht 3: Tel gezamenlijk tot…

Deze opdracht vinden de kinderen in het volgende boek. Afhankelijk van het aantal kinderen in jouw klas moeten de kinderen zich verdelen in twee teams. Geef aan dat team 1 straks begint in de kring en team 2 eerst kijkt. Ieder team krijgt twee minuten de tijd en als het hen lukt om binnen twee minuten de opdracht uit te voeren, dan verdienen zij een munt. Deze munt kunnen zij tijdens de laatste opdracht inzetten voor een tip. Er zijn dus twee munten te verdienen voor de groep.

Tijdens deze opdracht maakte ik gebruik van een timer op het digibord.

Opdracht 4: Kraak de code

Nadat de beide teams opdracht 3 hebben uitgevoerd geef je hen toestemming om de laatste opdracht te pakken, ook als opdracht 3 niet gelukt is.

Om het iets moeilijker te maken heb ik de stroken met sommen van elkaar gescheiden. Dit was een opdracht waarbij alle zesdejaars, zevendejaars en achtstejaars moesten samenwerken. De kinderen mochten zelf bepalen welke som de kinderen in groep 6, groep 7 en groep 8 kregen.

Door het op deze manier te doen moesten de kinderen ook nog puzzelen zodra iedere groep hun antwoord had gevonden. Er zijn namelijk verschillende volgordes mogelijk.

Dit is ook het moment dat de kinderen hun munten kunnen inzetten voor een tip.

Opdracht 5: Samen vragen wij…..

De kinderen hebben de code gekraakt. Ze zien lekkers in het kistje en er ligt een kaartje in. Op het kaartje staat de spreuk die de kinderen samen moeten zeggen. Zodra zij dit hebben gedaan hebben zij de escaperoom met succes afgerond!

Een escaperoom in jouw klas

Ik kan het iedereen aanraden om van jouw klaslokaal een escaperoom te maken. De kinderen vonden het fantastisch en het is ook heel leerzaam voor ze. Want hoe kan je puzzelen met een grote groep? En wat moeten we eigenlijk doen? Hé hij/zij heeft een goed idee!

Natuurlijk vraagt het maken van een escaperoom de nodige voorbereidingstijd, maar ik hoop dat ik jullie al zoveel mogelijk heb geholpen. En ik hoop ook dat de kinderen in jouw klas hetzelfde mogen ervaren als de kinderen in mijn klas. En als je ziet hoe de groep samenwerkt (of misschien wel niet), welke rol iemand aanneemt en de kinderen enthousiast zijn. Dan kan ik je garanderen dat je als meester of juf ook enorm geniet!

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen! Laat het ons weten door een reactie achter te laten onder dit bericht.

Heb je foto’s gemaakt? Deze kan je met ons delen door op Instagram @inmijnklas.nl te taggen of gebruik te maken van #inmijnklas.

Heb jij geen Instagram? Dan kan je de foto’s en ervaringen ook delen op de Facebookpagina van inmijnklas.nl

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
Jasper
Stamgroepleider van groep 6/7/8 op O.J.S. de Swoaistee te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!
Jasper

meesterJasper

Stamgroepleider van groep 6/7/8 op O.J.S. de Swoaistee te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: