VLOG boekbespreking

Zodra de kinderen hun boek hebben gelezen moeten zij vaak een boekbespreking houden. Wat is de titel van het boek? Wie is de schrijver en illustrator? Wat is de uitgever? Wie waren de hoofdpersonen? Geef eens een korte samenvatting. Lees ook maar eens een stukje voor.
En zo kan het lijstje waarschijnlijk wel verder aangevuld worden.

Maar dat kan ook anders! Maak gebruik van de boekbespreking 2.0 oftewel een boekbespreking in VLOG-vorm.

Boek gelezen en nu?

De opdracht is eigenlijk heel simpel. De kinderen moeten een VLOG maken over het boek dat zij hebben gelezen.
Om deze opdracht uit te voeren moet je natuurlijk wel beschikken over een videocamera of tablet en een videobewerkingsprogramma. Op een Windows-computer staat Video-editor en op Apple-devices heb je iMovie.

In de VLOG moet in ieder geval het volgende terugkomen:

  1. Titel van het boek;
  2. Schrijver;
  3. Illustrator;
  4. Uitgever;
  5. Vertel waarom je voor dit boek hebt gekozen;
  6. Geef een samenvatting van het boek;
  7. Lees een stukje voor.

Hoe de VLOG eruit komt te zien, dat mogen de kinderen helemaal zelf weten. Maar ze moeten wel creatief zijn, want het doel is dat zij met hun VLOG het publiek weet te interesseren.

Hoe de VLOG boekbespreking eruit kan komen te zien

Scène 1: Het kind staat in de bibliotheek en is op zoek naar een boek. Hij/Zij vindt een boek en geeft aan wat de titel van het boek is, wie de schrijver/illustrator is en wat de uitgever is. Vervolgens kan het kind aangeven waarom hij/zij voor dit boek heeft gekozen. Ziet er aantrekkelijk uit, deel 2 van een boek, genre spreekt mij aan, etc..

Scène 2: Het kind is de laatste bladzijde aan het lezen aan een tafel en slaat het boek dicht. “Wauw, dit was een leuk boek!” Vervolgens geeft het kind een samenvatting.

Scène 3: Het kind gaat op de bank, buiten of ergens anders zitten en leest een stukje voor.

Scène 4: Afsluiting.

Opdrachtkaart voor in de klas

Wil je gebruik maken van de boekbespreking 2.0? Dan kan je ervoor kiezen om dit als opdracht in de klas neer te leggen. Je kan de VLOG opdracht hier downloaden (.pdf). Jij hoeft hem dan allemaal maar uit te printen en te lamineren.

In mijn klas mogen de naast deze opdracht ook kiezen uit andere verwerkingsopdrachten. Dit zijn de volgende opdrachten: mini-boekbespreking, toneelstukje, voorkant, woordzoeker, wanted-poster, en ze leefden nog… en stripverhaal. Je kan alle opdrachten hier downloaden (.pdf).

Deel de VLOGS met inmijnklas.nl

Gaan de kinderen (of een paar kinderen) in jouw klas een boekbespreking 2.0 maken? Dan zijn wij heel erg benieuwd naar het resultaat. De resultaten kan je met ons delen door een reactie + link achter te laten onder dit bericht. Denk wel aan de AVG-wetgeving voordat je video’s met anderen deelt.

Heb je geen VLOG die je mag delen, maar zijn zij wel gemaakt. Dan zijn wel heel erg benieuwd hoe jij en de kinderen dit vonden. Wat zijn jouw ervaringen? Deel het met ons 🙂

Het is ook mogelijk om de video’s op Instagram met ons te delen. Dit kan je doen door op Instagram @inmijnklas.nl of #inmijnklas te taggen.

Je kan ook een reactie of foto’s delen met ons op de Facebookpagina van inmijnklas.nl.

Veel VLOG-plezier!

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
Jasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!
Jasper

meesterJasper

Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: