Ronja de roversdochter voor slechts 2 euro9 februari is het boek Ronja de roversdochter slechts €2,-

Haal 9 februari voor slechts €2,- de klassieker ‘Ronja de roversdochter’ van Astrid Lindgren in huis!

Geef een boek cadeau‘ heeft als missie dat alle kinderen in Nederland en Vlaanderen kunnen opgroeien tussen de allermooiste kinderboeken. Om deze missie te laten slagen wordt ieder jaar in februari een klassiek jeugdboek en in april een prachtig prenten ter beschikking gesteld voor maar 2 euro!

In 2018 is dit het jeugdboek: ‘Ronja de roversdochter’ van Astrid Lindgren.

Dit is natuurlijk een mooie klassieker om in je klas (of in huis) te hebben. Maar attendeer de ouders van de kinderen in jouw klas ook op deze actie. Als er thuis mooie boeken zijn, ontdekken kinderen en ouders hoe leuk lezen en voorlezen is; hoe heerlijk het is om je te verliezen in een prachtig verhaal, in een onbekende wereld.

Lesideeën

Heb jij het boek ‘Ronja de roversdochter’ in jouw klas? Dan zijn dit een aantal leuke lesideeën voor groep 4 tot en met 8.

Voorspellen:

Lees een stukje van Ronja de roversdochter voor. Op een spannend moment in het verhaal
(de cliffhanger) stop je met voorlezen. Vraag de kinderen te voorspellen hoe het verhaal
verdergaat. Je kunt kinderen mondeling laten uitwisselen of het vervolg van het verhaal
laten opschrijven. Bijvoorbeeld: Ronja’s vader neemt Birk als gijzelaar gevangen in het bos.
Hoe zal Ronja reageren? Wat denk je dat ze zal gaan doen?

Kaartjes van Chambers:

Een mooi hulpmiddel in het stimuleren van leesbevordering en uitwisseling met elkaar
over teksten is het ‘Vragenspel van Chambers’. Print de vragen van Chambers op kaartjes.
Doe de kaartjes met de vragen van Chambers in een doos. Maak groepjes van 4 tot 6
kinderen. Kinderen praten met elkaar over het boek Ronja de roversdochter. Om de beurt
wordt een kaartje gepakt, de vraag gelezen, en beantwoord door het kind dat het kaartje
pakt. Vervolgens reageren de andere kinderen hierop. (Doe verschillende rondes: Akaarten:
eerste reacties, indrukken en mening over de tekst. B-kaarten: tekstbegrip,
tekstbeleving, relatie tussen tekst en werkelijkheid. C-kaarten: stijl, genre, personages,
auteur, waardering van de tekst).

Tekenen:

Kies een stuk van het verhaal waar een (nieuw) personage beschreven wordt. Vraag
leerlingen goed te luisteren en het personage te tekenen. Laat de kinderen in tweetallen
praten over hun tekening. Je kunt leerlingen ook vragen een specifieke plaats te tekenen
(bijvoorbeeld het hol midden in het bos waar Ronja en Birk wonen). Deze werkvorm
stimuleert een actieve luisterhouding. Ook wordt de fantasie geprikkeld.

Speeddate:

Laat kinderen hun favoriete fragment uit het boek uitzoeken. Doe daarna een speeddate:
De helft van de leerlingen zit op hun plaats. De andere leerlingen komen twee minuten
daten. De leerlingen met een boek vertellen over hun favoriete fragment uit het boek
Ronja de roversdochter. Na twee minuten geeft de leerkracht een signaal. De leerlingen
met een boek blijven zitten. De andere leerlingen schuiven een plaats op naar de volgende
date. Doe dit 3 x 2 minuten, d.w.z. 3 dates, 3 fragmenten. De leerkracht praat plenair na
met de groep.

Film en boek:

Kijk samen naar de verfilming van het boek: Ronja de roversdochter uit 1984. Bespreek de
overeenkomsten en de verschillen tussen het boek en de film. Wat spreekt meer aan en
waarom?

Drama:

Kies een stukje uit het verhaal van Ronja (bijvoorbeeld het leven in het bos). En speel dit
deel van het verhaal na.

Boekpromotie:

Vraag kinderen het boek Ronja de roversdochter te promoten. Zouden andere kinderen
het boek moeten lezen? Waarom wel of niet? Kies een passende werkvorm: het maken
van een promotiefilmpje (zie Boekenbabbels), het schrijven van een korte recensie of het
maken van een (film)poster.

Alternatief einde:

Geef kinderen de opdracht een alternatief einde van het verhaal te bedenken.

Identificatie met de hoofdpersoon:

Vraag kinderen of zij zich kunnen identificeren met Ronja. Waarom wel? Waarom niet?
Een variant is om alle centrale personen op het bord te schrijven. Op wie lijk je zelf het
meest? Vraag leerlingen kun keuze te onderbouwen.

Kijk voor meer inspiratie op: www.geefeenboekcadeau.nl.

De komende weken zullen hier meer lessuggesties en ervaringen in de klas gedeeld
worden.

Op naar de boekhandel!

Met deze tips moet je natuurlijk niet langer wachten! Ga vrijdag 9 februari langs een boekhandel bij jou in de buurt en koop het boek ‘Ronja de roversdochter’ en deel het verhaal met jouw klas!

Heb jij ook een leuk lesidee voor andere meesters en juffen? Deel deze dan hieronder in een reactie!

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights