Het leven van Anne Frank

Anne Frank

Doelen:

  • De kinderen kunnen vertellen hoe het leven van Anne Frank eruitzag tijdens de Tweede Wereldoorlog.
  • De kinderen weten waarom de familie Frank naar het Achterhuis vluchtten.
  • De kinderen kunnen de andere bewoners van het Achterhuis benoemen.
  • De kinderen kunnen beschrijven hoe het Achterhuis eruitziet en hoe de leefomstandigheden waren in het Achterhuis.
  • De kinderen kunnen zich in een situatie verplaatsen en hier een dagboekverhaal over schrijven.
    • De kinderen kunnen benoemen wat het verschil is tussen een dagboekverhaal qua stijl en een andere tekstsoort.

Benodigdheden:

  • PowerPoint: het leven van Anne Frank;
  • wisbordje + whiteboardmarker of papier + pen/stift;
  • Luisterboek: Het Achterhuis;
  • Digibord + internet;
  • Boek: Frank, A. (2006). In Het Achterhuis (pp. 27 – 29). Amsterdam: Bakker.

Stappen:

  1. Voorkennis activeren:
    1. Laat de kinderen in groepjes een woordweb maken. Centraal in dit woordweb staat ‘Anne Frank’. De kinderen krijgen twee minuten de tijd om alles wat zij weten over Anne Frank op te schrijven.
    2. Bespreek klassikaal wat de kinderen hebben opgeschreven en noteer de opgeschreven woorden op het bord.
  2. Instructie:
    1. Vertel de kinderen het levensverhaal van Anne Frank. Maak hierbij gebruik van de PowerPoint.
    2. Start de PowerPoint over het leven van Anne Frank en stel de familie Frank voor aan de kinderen (dia 1 + 2).
    3. Laat bij dia 3 een fragment uit het luisterboek horen aan de kinderen. Tijdens dit luisterfragment wordt er verteld welke verboden Joden opgelegd krijgen.
    4. Vertel de kinderen dat zij bij dia 4 het oproepbevel voor Margot Frank zien. Dit is de aanleiding voor familie Frank om zo snel mogelijk onder te duiken.
    5. Lees bladzijde 27 – 29 uit Het Achterhuis voor aan de kinderen. Anne beschrijft in dit stuk hoe het achterhuis eruitziet.
    6. Dia 5 – 9 laten het achterhuis zien. Zodra je dia 9 hebt laten zien aan de klas, ga dan naar http://www.annefrank.org/nl/Subsites/Home/Virtueel-huis/#/house/20/. Dwaal met je klas door de ingerichte ruimtes van het Achterhuis en maak kennis met de verhalen uit het dagboek van Anne Frank. Op deze manier geef je de kinderen in jouw klas een nog beter beeld van het Achterhuis.
    7. Dia 10: vertel de kinderen wat er is gebeurd met Anne Frank en haar familie. Op 4 augustus 1944 werden zij opgepakt.
    8. Dia 11 en 12 laten zien naar welke concentratiekampen Anne Frank is gestuurd.
    9. Dia 13 laat de grafsteen van Anne en haar zus Margot zien. De dia met de grafsteen kunnen kinderen als heftig ervaren. Bespreek het leven van Anne Frank na met kinderen in jouw klas.
  3. De opdracht:
    1. De kinderen gaan zelf een verhaal schrijven in de dagboekvorm.  Laat de kinderen kiezen uit de volgende onderwerpen: oorlog, vluchten, onderduiken, alleen zijn, bang zijn of concentratiekampen.
    2. De kinderen schrijven het verhaal. Tijdens het schrijven van dit verhaal moeten zij zich proberen in de situatie te plaatsen. De kinderen beschrijven wat zij doen, hoe zij zich voelen, wat ze willen of hopen in de situatie etc..
    3. Laat de kinderen de verhalen aan elkaar voorlezen. En bespreek de verhalen na.
    4. Verbeter de tekst op spelfouten.
    5. De kinderen herschrijven de tekst.
    6. De kinderen maken de tekst op.

Ervaring in mijn klas

De kinderen in mijn klas luisterden aandachtig naar het verhaal over Anne Frank. De mix tussen het luisterboek, voorlezen en het Achterhuis op het digibord vonden zij fantastisch. Het leven van Anne Frank, en de laatste dia, maakte veel indruk op kinderen. Zij waren er stil van en vonden het verschrikkelijk wat er gebeurd was.

De opdracht vonden de kinderen erg leuk. De kinderen konden zich goed verplaatsen in de situatie en schreven er flink op los. Een week nadat ik deze les had gegeven kwamen er nog kinderen bij mij om te vertellen dat zij nog steeds verhalen aan het schrijven waren.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

meesterJasper

Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit:
Geverifieerd door MonsterInsights