lesmateriaal-postcrossing

Zodra je postcrossing wilt gebruiken voor Engels op jouw school, dan raad ik het je aan om dit te verspreiden over meerdere dagen.

Mijn voornaamste doel is om Engels tastbaar te maken voor de kinderen. Niet leren vanuit een boekje, maar door in contact te komen met andere mensen.

Meester, Engels uit het boekje vind ik echt niet leuk! Een andere taal boeit mij eigenlijk niet zoveel. Maar de brief die ik nu heb gekregen vind ik wel heel interessant. Ik wil heel graag een brief sturen en ik vind deze manier van Engels heel leuk!

Doelen:

  • De kinderen breiden hun Engelse woordenschat uit. Dit doen zij door de betekenis van de geselecteerde woorden door de leerkracht te verwerken in een spel voor de hele groep (denk hierbij aan memory).
  • De kinderen ontdekken wat het belang is van Engels op school en hebben plezier in het leren van een nieuwe taal.
  • Het vak Engels wordt voor kinderen tastbaar. Zij kunnen uitleggen waarom ze Engels op school krijgen, wat het belang is en komen in contact met mensen van over de hele wereld.
  • De kinderen leren de ligging van de landen en steden waar zij de brieven heen sturen en waar zij brieven van krijgen.

Benodigdheden:

  • Een profielbeschrijving (voorbeeld profielbeschrijving) van iemand die lid is van postcrossing.
  • 2 verschillende kleuren papier (voor een memoryspel)
  • Materiaal die je wilt gebruiken bij het maken van een brief.
  • Engels – Nederlands woordenboek of laptops/PC’s met Google translate.

Introductie van postcrossing

  1. Leg aan de kinderen uit wat postcrossing is. De kinderen gaan een brief sturen naar iemand uit een ander land. Vertel de kinderen naar welke landen de brieven gaan. In mijn stamgroep zitten de kinderen in tafelgroepjes. Ieder tafelgroepje krijgt een andere brief. Er worden in mijn geval vijf verschillende brieven gestuurd.
  2. Geef ieder kind in een tafelgroepje dezelfde profielbeschrijving. In de profielbeschrijving staan een aantal dik gedrukte woorden. Deze woorden moeten de kinderen in een spelvorm aan de rest van de groep leren. Een mooi middel hiervoor is memory. Uiteindelijk gaan de kinderen zelf een memoryspel maken.
  3. De kinderen gaan eerst het profiel zelf lezen. Hierbij onderstrepen zij in het groen de Engelse woorden waarvan zij de betekenis weten.
  4. De kinderen overleggen vervolgens met elkaar wat er in de brief staat. Welke woorden kent men in het groepje en welke woorden nog niet? Kunnen de kinderen elkaar helpen om het profiel nog beter te begrijpen?
  5. De kinderen vertellen aan de rest van de groep aan wie zij een brief gaan schrijven. Wat vertelt deze persoon over zichzelf? Wat vindt hij/zij leuk en juist niet leuk? Waar woont hij/zij? Etc…
  6. De kinderen gaan de dik gedrukte woorden verwerken in een memoryspel. In mijn klas heb ik groene en gele a4tjes gebruikt. Op het groene papier komen de Engelse woorden te staan + afbeelding en op het gele papier de Nederlandse woorden.

Het maken van een postkaart

De kinderen zijn er tijdens de vorige les achter gekomen naar wie zij een brief gaan sturen en wat de wensen zijn van de persoon in kwestie. Tijdens deze les gaan de kinderen bedenken wat zij gaan sturen. Wat voor kaart/brief sturen zij? Welke informatie komt er op te staan?

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!
Geverifieerd door MonsterInsights