de-legende-van-valentijnsdag

Ken jij de legende van Valentijnsdag al? Vertel hem aan je klas!

Dit verhaal gaat over de geschiedenis van Valentijnsdag en is verdeeld in verschillende onderdelen, namelijk: exposé, motorisch moment, ontwikkelingen, climax, afwikkeling en een eindbeeld. Deze manier van schrijven moet ervoor zorgen dat jij gemakkelijker het verhaal kunt vertellen in de klas.

Exposé

Dit is de informatie die je geeft voordat het eigenlijke verhaal begint.

14 februari is het Valentijnsdag, de dag dat wij onze geliefden extra aandacht geven met cadeautjes, bloemen of een kaartje. Maar hoe is Valentijnsdag eigenlijk ontstaan?

Motorisch moment

Dit is het start van het verhaal.

Lang, lang geleden, in het jaar 270 na Christus om precies te zijn, leefde er eens een Romein. Het was een jonge Romein. Valentijn heette hij. Zijn beroep? Priester. Hij leefde in een tijd waarin de Romeinen een zware strijd met de Goten uitvochten. Keizer Claudius II kon in deze strijd geen manschap missen. Daarom stelde hij hoge eisen aan zijn strijders.

Het was voor soldaten verboden om te trouwen. Een geliefde in het leven van een soldaat zou namelijk voor zwakte bij een soldaat zorgen. De gedachten aan vrouwlief die hem thuis zou zitten op te wachten, zorgde alleen maar voor afleiding.

Ontwikkelingen

Er volgt een reeks ontwikkelingen die uiteindelijk naar de climax leiden.

Op een dag kwam een jong stel bij priester Valentijn. De man was heidense soldaat – dit is iemand die een ander geloof had of niet-gelovig was – en de vrouw was een gelovig Christen. Het stel hield enorm veel van elkaar, ze wilden zo graag met elkaar trouwen.

Maar keizer Claudius II had het verboden dat soldaten gingen trouwen. Kon priester Valentijn deze geliefden dan echt niet huwen?

In strijd met de wetten van de keizer besloot priester Valentijn om deze twee mensen toch met elkaar te huwen. De soldaat en vrouw waren dol gelukkig! Het nieuws van het huwelijk verspreidde zich al snel door het Romeinse Rijk. Steeds meer verliefde stelletjes klopten op de deur van priester Valentijn. Ook zij wilden trouwen en zij wisten dat priester Valentijn hen zou huwen.

Maar ook keizer Claudius II hoorde het nieuws. Hij was woest!

Climax

Dit is het hoogtepunt van het verhaal.

De keizer gaf zijn soldaten de opdracht om de ‘liefdespriester’, priester Valentijn op te pakken en voor te leiden.

Op het moment dat de priester werd voorgeleid bij de keizer, probeerde priester Valentijn de keizer te bekeren tot het Christendom. Dit terwijl de keizer juist wilde dat Valentijn zich liet bekeren tot het Romeinse heidendom. Keizer Claudius II was tot het bot beledigd.

Hij beval priester Valentijn te martelen. En dit werd dan ook gedaan. De soldaten martelden priester Valentijn urenlang, maar de priester gaf geen krimp.

In de ogen van soldaten was er dan nog maar één oplossing, namelijk: onthoofding!

Buiten op een plein moest Priester Valentijn zijn knieën zitten terwijl een soldaat zijn zwaard trok. Velen mensen stonden om de priester en soldaat heen, zo ook de dochter van de soldaat. De soldaat hief zijn zwaard omhoog en…….. PATS!

Afwikkeling

Dit is het fysieke einde van het verhaal.

Vlak voor het hoofd van priester Valentijn op de grond viel, zag priester Valentijn om de dochter van de soldaat een briefje toe te steken.

Op dit briefje stond de volgende tekst: ‘Van je Valentijn!’

Eindbeeld

Dit is het laatste beeld dat je geeft aan de kinderen.

En zo stierf priester Valentijn, de ‘liefdespriester’.

Wanneer deze tragedie plaatsvond? Op 14 februari, Valentijnsdag!

Vertellen maar!

Dit was het verhaal over priester Valentijn en de geschiedenis van Valentijnsdag. Dit verhaal is geschikt voor de midden- en bovenbouw. Het is nu aan jou om deze kennis te delen met de kinderen in jouw klas.

Ken jij een ander verhaal over Valentijnsdag? Of andere leuke (volks)verhalen? Deel ze dan met ons 🙂

Meesters en juffen vinden het tegenwoordig vaak lastig om verhalen om te vertellen te vinden en voor te bereiden. Maar als wij verhalen en ervaringen met elkaar gaan delen, dan zal het voor iedereen makkelijker en leuker worden!

Wil jij een ander verhaal vertellen? Op inmijnklas.nl staan verschillende verhalen om te vertellen!

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights