een-dagboek-als-beste-vriendin

Exposé

Dit is de informatie die je geeft voordat het eigenlijke verhaal begint.

Een dagboek als beste vriendin is een verhaal dat gaat over het leven van Anne Frank tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Motorisch moment

Dit is het start van het verhaal.

Op 12 juni 1929 wordt in de Duitse stad Frankfurt am Main Anne Frank geboren. Anne is het tweede kind van Otto en Edith Frank, Anne heeft namelijk een oudere zus Margot. De familie Frank zijn erg gelukkig, tot het moment dat Adolf Hitler aan de macht komt. De haat tegen joden – ook wel antisemitisme  genoemd – wordt steeds groter onder zijn bewind en de familie Frank is Joods. Ze willen niets liever dan vluchten uit Duitsland maar waar moeten ze heen?

In 1933 krijgt Otto de kans om een bedrijf in Amsterdam op te zetten. Het bedrijf loopt en in juni 1934 verhuizen ook Edith, Margot en Anne naar Amsterdam. In Amsterdam probeert de familie Frank hun onbezorgde leven weer op te pakken.

Ontwikkelingen

Er volgt een reeks ontwikkelingen die uiteindelijk naar de climax leiden.

Op 1 september 1939 valt Duitsland Polen binnen. Dit is het begin van de Tweede Wereldoorlog. Net als Polen wordt ook Nederland door de Duitsers bezet. Door de Duitse bezetting en het antisemitisme van Hitler verandert er al snel veel voor de familie Frank. Joden mogen namelijk steeds minder, ze mogen niet meer op alle plaatsen komen en ze moeten laten zien dat zij Joods zijn door een ster te dragen op hun kleding. Otto moet stoppen met werken bij zijn bedrijf en Anne en Margot moeten naar een andere school, namelijk naar een school voor alleen Joden.

De familie Frank voelt zich steeds minder veilig in Nederland en ze willen weer op de vlucht slaan. Ze willen naar de Verenigde Staten vluchten, alleen hun pogingen mislukken.

Wat moeten ze nu doen? Het gevaar wordt steeds groter! Hoe kan de familie Frank ervoor zorgen dat zij dit overleven?

Toen Otto Frank nog zijn bedrijf had, had hij samen met een medewerker – Hermann van Pels – in het achterhuis van zijn bedrijfspand een schuilplaats gemaakt. Als het echt niet anders kon, dan moesten zij hier maar heen vluchten.

Op 5 juli 1942 krijgt Margot Frank een oproep om zich te melden voor een Duits werkkamp. Door dit bericht moest de familie Frank snel handelen. Ze konden niet langer wachten. Ze moesten nu wel naar het Achterhuis vluchten. Halsoverkop moet iedereen van de familie de belangrijkste spullen inpakken en een dag later vertrokken ze naar het Achterhuis.

Climax

Dit is het hoogtepunt van het verhaal.

Een week nadat de familie Frank in het Achterhuis was getrokken, volgde de familie Van Pels en in november arriveerde er een achtste onderduiker: tandarts Fritz Pfeffer.

Vanaf dat moment leefden er acht onderduikers in het Achterhuis. Tijdens hun periode in het Achterhuis moesten zij heel stil zijn, want niemand mocht weten dat zij zich daar verborgen hielden. De onderduikers waren vaak bang en ze waren altijd met elkaar. Nooit een moment voor jezelf en altijd andere mensen om je heen. Dit leverde de nodige conflicten en ruzies tussen de families.

En ondanks de ruzies moesten ze er alles aan doen om deze nachtmerrie samen te overleven.

Toen Anne haar spullen moest pakken voordat ze onderdoken, pakte ze direct haar dagboek. Deze had ze voor haar verjaardag gekregen en wat was ze blij dat ze deze mee had genomen. Anne hield enorm van schrijven en tijdens haar tijd in het Achterhuis schrijft ze alles op in haar dagboek. Ze schrijft korte verhalen en verzamelt citaten van andere schrijvers. Haar beste vriendin in het Achterhuis is haar dagboek geworden.

Op een dag hoort ze op de Engelse radio een oproep om oorlogsboeken te bewaren. Toen ze dit hoorde besloot ze om haar dagboek te herschrijven tot een roman met de titel: het Achterhuis. Anne werkt heel hard aan haar boek. Maar nog voordat ze klaar is gebeurd er iets verschrikkelijks… Ze zijn ontdekt!

Afwikkeling

Dit is het fysieke einde van het verhaal.

Op 4 augustus 1944 worden alle onderduikers van het Achterhuis gearresteerd. Na hun arrestatie worden ze gevangengenomen en moeten zij per trein naar kamp Westerbork om vervolgens naar Auschwitz gebracht te worden.

De reis naar de concentratiekampen werd moeder Edith fataal, zij stierf. Anne en Margot werden uiteindelijk naar het concentratiekamp Bergen-Belsen gebracht. Door ziekte en een gebrek aan noodzakelijke levensbehoeften – ook wel ontbering genoemd – overlijden de zusjes.

Eindbeeld

Dit is het laatste beeld dat je geeft aan de kinderen.

Van de familie Frank overleefd alleen Otto de Tweede Wereldoorlog. Toen de oorlog was afgelopen keerde hij terug naar het Achterhuis en hier kreeg hij van de mensen die hen destijds hielpen het dagboek van Anne. Vol bewondering las hij het dagboek, hij was diep onder de indruk en leerde zijn dochter op een hele andere manier kennen.

Otto Frank werd uiteindelijk door vrienden overgehaald om het dagboek te drukken. Anne haar wens kwam uiteindelijk toch nog in vervulling, ze is schrijfster geworden. Helaas heeft ze dit nooit zelf mee mogen maken.

Lesdoelen

Aan het verhaal over Anne Frank kan je verschillende lesdoelen koppelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De kinderen kunnen het leven van Anne Frank in kaart brengen
  • De kinderen breiden hun woordenschat uit.
  • De kinderen kunnen zelf een dagboek verhaal schrijven. Zij weten wat het verschil is tussen een dagboek en andere tekstsoorten.
  • Door het verhaal te vertellen kunnen de kinderen een voorstelling maken van het leven van Anne Frank. Hier kunnen zij een mening over vormen. De kinderen denken na over hoe zij zich gevoeld en gedaan hadden.

Een activiteit die je kan koppelen aan deze les is om zelf een dagboek verhaal te schrijven met de kinderen. Daarnaast is het ook mogelijk om het Achterhuis virtual aan de kinderen te laten zien. Kijk voor meer lesideeën eens naar de les: het leven van Anne Frank. Om deze les te bekijken moet je ingelogd zijn.

Vertellen maar!

Dit was het verhaal over een dagboek als beste vriendin. Het verhaal is geschikt voor de midden- en bovenbouw. Het is nu aan jou om dit verhaal te delen met de kinderen in jouw klas.

Wil jij een ander verhaal vertellen? Op inmijnklas.nl staan verschillende verhalen om te vertellen!

Heb jij dit verhaal verteld aan jouw klas? Dan zijn wij benieuwd naar je ervaringen, lesdoelen, activiteiten en reacties van de kinderen. Laat het ons weten en deel je ervaringen door onder dit bericht een reactie achter te laten.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights