Het verhaal van de maand

Het verhaal van de maand
Verhalen vertellen in combinatie met teksten schrijven

Op inmijnklas.nl staan verschillende verhalen om te vertellen, maar hoe kan je deze verhalen combineren met taal en spelling? Een leuke manier om dit te doen is door ‘Het verhaal van de maand’ te introduceren in jouw klas.

Mijn doel van verhalen vertellen

Wekelijks wil ik een verhaal vertellen aan de kinderen in mijn klas. Door te vertellen hoop ik dat ik kinderen nog meer kan enthousiasmeren in taal, want dankzij taal kunnen wij verhalen vertellen aan elkaar. En eigenlijk houdt iedereen van verhalen, maar misschien beseft niet iedereen dit. Films, series en zelfs computerspelletjes zijn eigenlijk ook allemaal verhalen.

Als ik een verhaal vertel, dan dient deze vaak ter ontspanning voor de kinderen. Lekker genieten en hun fantasie prikkelen. Daarnaast probeer ik ook regelmatig een drama-activiteit te koppelen aan een verhaal. De kinderen gaan het verhaal dan echt zelf beleven.

Vanaf het schooljaar 2018/2019 ga ik ‘het verhaal van de maand’ introduceren in de klas. Het vertellen van verhalen ga ik dan gebruiken om te werken aan de taal en spelling door middel van het schrijven van een ‘vrije tekst’.

Wat houdt ‘het verhaal van de maand’ in?

Een keer in de maand ga in het begin van de week, op maandag of dinsdag, een verhaal vertellen. Echter stop ik met vertellen zodra ik ben aangekomen bij de ‘climax’ (het hoogtepunt) van het verhaal.

De kinderen weten nu het volgende van het verhaal:

  • Exposé: de informatie die je geeft voordat het verhaal begint.
  • Motorisch moment: de start van het verhaal.
  • Ontwikkelingen: een reeks ontwikkelingen die leiden tot de climax.

De opdracht voor de kinderen luidt als volgt: “Schrijf het verhaal af.” De kinderen mogen zelf bepalen wat er gaat gebeuren tijdens de climax. Uiteindelijk moet hun climax leiden naar: de afwikkeling van het verhaal (het fysieke einde) en schrijven zij een eindbeeld.

De eerste versie die de kinderen schrijven is een kladversie. Laat een aantal kinderen (bijvoorbeeld 4 kinderen) de kladversie typen en vraag aan hen om eventueel geschreven fouten niet te verbeteren. Het is nu makkelijker als leerkracht om de voorbeeldteksten uit te delen en op het digibord te laten zien. Samen met de klas ga je namelijk de geschreven tekst beschouwen. Welke woorden horen er bij het spellingprobleem waar de klas momenteel aan werkt? En wat valt er verder op aan de geschreven tekst? Bij het analyseren van de tekst benadruk je dat de kinderen niet alleen moeten kijken naar woorden die fout geschreven zijn. Het is ook belangrijk dat zij woorden die goed geschreven kunnen koppelen aan een spellingprobleem.

Uiteindelijk worden alle teksten nagekeken en verbeterd. De kinderen typen hun teksten en versieren hun tekst. In jouw lokaal of buiten het lokaal heb je vast een prikbord of muur waar je de teksten kan ophangen. Ik hang bij het verhaal van de maand de afbeelding die aan het begin van dit bericht staat. Daarnaast hang ik een papier op met het begin van het verhaal. En het belangrijkste zijn de bedrukte teksten van de kinderen!

Het leuke aan deze opdracht is naar mijn mening dat je een divers verloop van het verhaal gaat krijgen. De kinderen mogen gebruik maken van hun fantasie. Alles is goed, mits het past binnen het gegeven beginbeeld.

Aan het einde van de week vertel jij het oorspronkelijke einde van het verhaal.

TIP! Kopieer de bedrukte teksten voor ieder kind + een exemplaar voor in jouw klas. Aan het einde van het schooljaar kan je hen dan een ‘verhaal van de maand’ boek geven!

Kort samengevat

  1. Begin op maandag met het vertellen van een verhaal tot de climax.
  2. De kinderen krijgen de opdracht om het verhaal af te schrijven.
  3. Een aantal kinderen typen de kladversie op de computer.
  4. Geef ieder kind in jouw klas een uitgeprinte kladversie.
  5. Analyseer de tekst met de gehele klas. Noteer de woorden die horen bij het spellingprobleem waar je aan werkt.
  6. De kinderen typen hun tekst.
  7. De kinderen versieren hun tekst.
  8. Hang de gemaakte teksten op in jouw lokaal.
  9. Vertel het oorspronkelijke einde van het verhaal.

Twee voorbeelden

Tijdens het verhalend ontwerp over ‘de ruimte’ moesten de kinderen bij episode 4 ook het verhaal afschrijven. Onder andere de volgende teksten werden geschreven:

Verhalen in jouw klas

Wacht niet langer en start ook met ‘het verhaal van de maand’ in jouw klas. Op inmijnklas.nl staan genoeg verhalen die jij kan gebruiken! Welke verhalen kies jij?

Deel jouw ervaringen met inmijnklas.nl. Het zou helemaal super zijn als je ook een aantal foto’s van de resultaten met ons deelt 🙂

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
Jasper
Stamgroepleider van groep 6/7/8 op O.J.S. de Swoaistee te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!
Jasper

meesterJasper

Stamgroepleider van groep 6/7/8 op O.J.S. de Swoaistee te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: