Luie leerkracht is aan het klimmen

Hierboven kunnen luisteren naar een podcast waarin ik met de kinderen in mijn klas in gesprek ga over het schoolkamp dat zij zelf hebben georganiseerd.

Wil je het liever (ook) lezen? Hieronder schrijf ik meer over het proces.

Dit schooljaar begon ik samen met de kinderen in de klas met een héél bijzonder project, namelijk: de organisatie van het schoolkamp. Normaliter is alles al van te voren geregeld, denk hierbij aan: kampeerboerderij, activiteiten, vervoer en de boodschappen (en dus ook wat er gegeten gaat worden). Dit jaar was alleen de kampeerboerderij geregeld. De rest van de organisatie was voor de kinderen.

Toen de kinderen de eerste lesdag de groep binnenkwamen zagen zij op de prikborden de locatie van het schoolkamp, de datums, het budget en wat er geregeld moet worden.

De eerste maand stond dus volledig in het thema van het schoolkamp. De kinderen hebben met elkaar overlegd wat zij wilden eten. Ze hebben berekend wat er precies aan boodschappen gekocht moest worden, dit aan de hand van de eetwensen die ieder heeft. Nadat duidelijk was geworden hoeveel van het budget naar het eten uitging wisten zij hoeveel geld er over was voor de activiteiten.

De kinderen hebben vervolgens in groepjes gekeken op de website van Appelscha.nl. Wat kun je allemaal doen in Appelscha? En hoe ziet de omgeving eruit? En zo stelde ik meer vragen aan de kinderen. De antwoorden op mijn vragen konden zij weer vinden op de website.

Vervolgens maakten de groepjes een top 3 aan activiteiten en werd er met elkaar overlegd welke activiteit de voorkeur heeft voor de groep. Is de activiteit financieel haalbaar? Dan konden zij contact zoeken met het bedrijf. Dit deden zij door een contactformulier in te vullen. En wat ga je doen naast de activiteit? Hoe ziet de dagindeling er verder uit? Welke (corvee)taken zijn er? En wie doet wat? Hier werden lijsten van gemaakt.

Ook moest er vervoer geregeld worden. Een groepje kinderen stelden een brief op voor de ouders en maakten een intekenlijst.

Tot slot moest er ook een paklijst gemaakt worden. Ook dit werd gedaan door een groepje.

De kinderen regelden alles tot in de puntjes (alleen de theedoeken stonden niet op de paklijst, dus afwassen was een uitdaging:)). Er ontstonden hele mooie gesprekken en overleggen en iedereen was erg gemotiveerd.

Tijdens dit project zijn de kinderen bezig geweest met taal, rekenen, begrijpend lezen, digitale geletterdheid en spelling. Ik keek naar de doelen binnen deze vakgebieden en zetten de opdrachten zo uit dat zij met bepaalde doelen bezig waren.

Ben jij een ‘luie’ leerkracht?

Ik hoop dat jij na het horen van de podcast of het lezen van dit bericht enthousiast bent geworden en ook een ‘luie’ leerkracht durft te zijn. Hoe zet jij de kinderen in hun kracht en geef je ze eigenaarschap? En hoe koppel jij verschillende lesdoelen en vakken hieraan?

Ik ben heel nieuwsgierig naar jouw ervaringen. Ook als je nog vragen hebt, dan kan je deze altijd stellen. Dit kan je doen door een reactie achter te laten onder dit bericht of jouw ervaringen te delen op de Facebookpagina van inmijnklas.nl.

Heb jij foto’s en plaats je deze op Instagram? Vergeet dan niet om inmijnklas.nl te taggen: @inmijnklas.nl of #inmijnklas te gebruiken.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights