Het wijze oordeel van koning Salomo is het verhaal van de maand september. Voorheen hield het verhaal van de maand in dat de kinderen het verhaal moesten afschrijven, maar dat ga ik dit schooljaar (2025/2026) veranderen.
Iedere maand zal ik een verhaal vertellen en bij dit verhaal hoort een opdracht. Een opdracht kán zijn dat kinderen het verhaal moeten afschrijven, maar het kan een drama-activiteit, creatieve opdracht zijn of iets anders. De verhalen die ik dit schooljaar ga vertellen + de opdracht ga ik delen op inmijnklas.nl.
Het verhaal van de maand september gaat over het wijze oordeel van koning Salomo. Dit is een Bijbels verhaal. De verkorte versie van het verhaal is als volgt:
Twee vrouwen kwamen bij koning Salomo. Ze zeiden: “Deze baby is van mij!” Salomo luisterde. Toen zei hij: “Breng me een zwaard. Hak het kind in tweeën. Dan krijgt ieder de helft.” Eén vrouw riep: “Nee! Geef het kind maar aan haar!” De ander zweeg. Toen wist Salomo: de vrouw die het kind wilde redden, was de echte moeder.
Een uitgebreidere versie van het verhaal staat helemaal onderaan dit bericht.
Kinderen nieuwgierig maken
Ik vertel verhalen eigenlijk altijd in de kring. In de kring staat ook een kist die geopend kan worden. In deze kist zitten de volgende voorwerpen: een (houten) zwaardje, een kroon, een speentje en een raadselkaartje. Op het raadselkaartje staat: “Wie hakt niet, maar weet toch wat recht is?”
Een kind mag in de kist kijken en haalt er vervolgens een voorwerp uit. Wij bespreken het voorwerp kort en ik vraag aan de kinderen waar dit verhaal over zou zijn. Zij weten immers nog niet dat het verhaal over koning Salomo gaat.
Een conflict en een wijs oordeel
De opdracht die bij dit verhaal hoort is als volgt: In een klein groepje trekken de kinderen een kaartje met daarop een onopgelost probleem. Het groepje gaat een rolspel spelen. Daarna bedenken ze samen een “wijs oordeel”, geïnspireerd op Koning Salomo.
Je kunt samen met de kinderen problemen en kaartjes maken, maar je kunt een aantal problemen + het raadsel ook hier gratis downloaden.
Hoe werden de conflicten in jouw klas opgelost?
Heb jij het verhaal over koning Salomo verteld in jouw klas? En heb jij hier de bovenstaande opdracht aangekoppeld? Of heb jij iets anders gedaan?
Dan ben ik natuurlijk ook nieuwsgierig naar jullie ervaringen en de resultaten. Heb je iets anders gedaan, dan lees ik dat ook graag.
Laat het ons weten door een reactie achter te laten onder dit bericht of jouw ervaringen te delen op de Facebookpagina van inmijnklas.nl.
Heb jij foto’s en plaats je deze op Instagram? Vergeet dan niet om inmijnklas.nl te taggen: @inmijnklas.nl of #inmijnklas te gebruiken.
Uitgebreidere versie koning Salomo
Lang geleden, in een rijk waar zon en zand elkaar ontmoetten, stond het paleis van koning Salomo. Hij was nog jong, maar iedereen kende zijn naam. Men zei dat God hem een bijzondere gave had gegeven: wijsheid.
Vanuit verre landen kwamen mensen naar Jeruzalem om zijn raad te vragen. Ze wilden weten hoe ze ruzies moesten oplossen, hoe ze vrede konden sluiten, of gewoon hoe ze een goed leven konden leiden.
Op een ochtend werd de troonzaal gevuld met mensen. Hoge zuilen rezen op tot in het plafond. Dienaren stonden stil langs de muren. In het midden, op zijn gouden troon, zat koning Salomo.
Twee vrouwen drongen naar voren. Hun gezichten stonden strak, hun stemmen trilden van woede en verdriet. In hun armen hielden ze één klein kindje.
“Majesteit!” riep de eerste vrouw. “Dit kind is van míj! Ik heb hem gedragen, ik heb hem gevoed, ik heb hem lief. Maar zij ” ze wees fel naar de ander, “ zij probeert hem van me af te nemen!”
“Nee!” riep de tweede vrouw, terwijl ze het kind stevig vasthield. “Hij is van míj! Jij bent een leugenaar! Jij wilt stelen wat mij toebehoort. Dit is míjn kind, mijn zoon!”
Het kindje begon te huilen, alsof hij voelde hoe groot de strijd om hem was. De zaal werd muisstil. Iedereen keek naar de jonge koning.
Hoe kon iemand weten wie de echte moeder was? Er was geen bewijs. Geen brief, geen getuigen. Alleen woorden, harde woorden.
Salomo liet de vrouwen uitspreken. Hij keek hen diep in de ogen. Toen sprak hij rustig:
“Breng mij een zwaard.”
Een dienaar keek geschrokken, maar gehoorzaamde. Het blinkende staal weerkaatste het zonlicht dat door de ramen viel. De koning hief het op en sprak:
“Als jullie het er niet over eens kunnen worden, hak ik het kind in tweeën. Dan krijgt ieder van jullie de helft.”
Een huivering ging door de zaal. De eerste vrouw zweeg. Haar ogen keken fel, maar ze deed haar mond niet open.
De tweede vrouw daarentegen barstte in tranen uit. Ze riep luid:
“NEE! Majesteit, alsjeblieft! Doe het kind geen pijn. Geef hem maar aan haar, als hij maar leeft!”
Toen glimlachte Salomo. Hij liet het zwaard zakken en zei met vaste stem:
“Geef het kind aan deze vrouw. Zij is de echte moeder. Want alleen een ware moeder zou bereid zijn haar kind op te geven om zijn leven te redden.”
Een zucht van opluchting ging door de zaal. De dienaars brachten het kindje naar de vrouw die had gesmeekt om zijn leven. Ze klemde hem tegen haar borst, tranen van vreugde stroomden langs haar wangen.
De andere vrouw draaide zich om, haar gezicht rood van schaamte, en vluchtte weg.
En de mensen in de zaal fluisterden:
“Wat een wijsheid! Wie anders dan Salomo zou zoiets bedacht hebben?”
Het nieuws verspreidde zich als een lopend vuurtje door het hele land. En sindsdien wist iedereen: koning Salomo was niet alleen machtig en rijk, maar vooral een koning die keek met zijn hart.
Nog een aantal verteltips:
- Bouw spanning op door een stilte te laten vallen als het zwaard wordt gehaald.
- Laat kinderen tussendoor raden: “Wat zou jíj doen als je Salomo was?”
- Vertraag bij de ontknoping: de opluchting mag echt voelbaar zijn.