een-bericht-van-karel-de-grote

Verkleed als monnik Einhardt kom ik de stamgroep binnen lopen. Deze monnik komt in naam van Karel de Grote en zal de kinderen de komende periode opdrachten geven en hij zal hen meer vertellen over zijn tijd in de Middeleeuwen.

De monnik heeft voor de kinderen een belangrijk bericht van Karel de Grote.

Karel de Grote?

Wie is hij eigenlijk? Laat de kinderen in een kring zitten en ga met ze in gesprek. Wat weten zij al over Karel de Grote? Hebben zij wel eens van hem gehoord? Als zij nog geen idee hebben wie Karel de Grote is, dan zullen zij ongetwijfeld vragen kunnen bedenken. Noteer deze vragen. Deze onderzoeksvragen kunnen kinderen later altijd gaan uitzoeken.

Vervolgens vertelt de monnik iets meer over Karel de Grote. Het is een hippe monnik, want hij maakt gebruik van een PowerPoint. Wil jij deze PowerPoint ook bekijken en gebruiken? Download hem dan hier. De kinderen krijgen in de PowerPoint de volgende informatie te horen:

Land Karel de Grote
Het rijk van Karel de Grote
  1. Belangrijke vorst van de vroege middeleeuwen. 771 koning van het rijk der Franken.
  2. Trok ten strijde tegen de islamatische heersers van het Iberische schiereiland, tegen de Langobarden in het zuiden, en tegen de Denen en de Saksen in Noordwest-Europa. Uiteindelijk heerste hij over grote delen van het huidige Europa.
  3. Op kerstdag in het jaar 800 werd Karel door de paus tot keizer over het westen gekroond.
  4. Om zijn enorme rijk te besturen, maakte Karel gebruik van ‘vazallen’ of leenmannen, die hem met ‘raad en daad’ dienden bij te staan. Zij moesten hem adviseren in allerlei bestuurlijke kwesties en als krijger dienen in oorlogen. In ruil daarvoor kregen zij van hem een ‘leen’ ofwel het bestuur over en de inkomsten van een groot gebied.
  5. Karel de Grote hechtte veel belang aan onderwijs, cultuur en wetenschap. Hoewel hij zelf nauwelijks zijn eigen naam kon schrijven, was hij wel goed in rekenen en sterrenkunde. Daarnaast sprak hij ook verschillende talen. Hij richtte ook scholen op waar jonge edellieden werden opgeleid voor de staatsdienst.
  6. Als Karel de Grote een handtekening moest zetten, dan liet hij dit door monniken doen. Deze handtekening stond altijd onder een belangrijk document. Wat hij zelf deed was het tekenen van twee lijntjes. Dit noemen we het “vierkantje van Karolus”.

De kinderen weten nu meer over Karel de Grote, maar dit was niet het belangrijkste dat de monnik kwam vertellen aan de kinderen. Karel de Grote heeft hem namelijk gevraagd om tegen de kinderen te zeggen dat zij vazallen zullen worden.

De opdracht van Karel de Grote

  1. Een vazal: De kinderen moeten bedenken van welk gebied zij graaf/gravin, hertog/hertogin of leenman/leenvrouw willen worden. Laat de kinderen zich aan elkaar voorstellen. Op een deftige manier zullen zij langs elkaar lopen en hun naam zeggen, bijvoorbeeld: Mijn naam is: Tygo. Vanaf nu ben ik de graaf van Groningen.
  2. Een familiewapen analyseren: Als graaf/gravin, hertog/hertogin of leenman/leenvrouw moeten de kinderen een familiewapen maken. Voordat zij hiermee beginnen bespreekt de monnik dat de kleuren en dieren een betekenis hadden. Dit doet hij door een wapenschild te analyseren. Gebruik hiervoor deze PowerPoint. Het bespreken van deze wapenschild kan in de kring, maar je kan er ook voor kiezen dat de kinderen in kleine groepjes gaan overleggen.
  3. Zelf een familiewapen maken: Het is nu aan de kinderen om een familiewapen te maken. Geef de kinderen dit overzicht waar zij de betekenis van de dieren en kleuren in de Middeleeuwen kunnen vinden. De kinderen gaan op een A3-papier hun schild + familiewapen schetsen.
  4. Klaar met schetsen? Dan is het tijd om hun schild over te trekken op hout. De kinderen gaan namelijk figuurzagen. Op dit schild gaan zij hun uiteindelijke ontwerp verven.

Klaar met alle opdrachten?

Monnik Einhardt komt binnenkort weer terug met de volgende opdracht. De hertog/hertogin, graaf/gravin of leenman/leenvrouw wil namelijk stadsrechten ontvangen. De volgende opdracht zal te maken hebben met Hebban Olla Vogalla. Lees hier hoe dit onderdeel geïntroduceerd wordt en wat de bijbehorende opdracht exact is.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights