gevoelenskring

Meester, kunnen wij dingen waar wij mee zitten misschien in deze doos doen? Dan kunnen we dit met elkaar delen en het erover hebben.

Hier hoefde ik niet lang over na te denken, natuurlijk mag dat. De gevoelensdoos was al gemaakt en de ontwerper heeft zelf aan de groep uitgelegd wat de bedoeling is van de gevoelensdoos en gevoelenskring.

de-gevoelensdoos
De gevoelensdoos. Deze gebruiken wij in mijn klas voor de gevoelenskring.

De kinderen luisterden aandachtig naar zijn uitleg en waren direct heel enthousiast. “Dus daar mogen we al onze gevoelens in stoppen? En dan gaan we tijdens de gevoelenskring de doos openen, een briefje voorlezen, degene die het briefje heeft geschreven mag iets meer over zijn briefje vertellen maar dit hoeft niet. En vervolgens gaan we het er met elkaar over hebben?”
Dat is precies de bedoeling van de gevoelenskring.

Ik vond het een heel mooi initiatief en was erg benieuwd wat voor gevoelens de kinderen in de gevoelensdoos stoppen.

De eerste keer in de gevoelenskring

De eerste keer dat we de gevoelenskring daadwerkelijk hadden zag ik direct hoe waardevol dit moment is voor de groep en de kinderen. De gevoelens die de kinderen in de gevoelensdoos stoppen hebben veelal te maken met ziektes, dood en scheidingen. Het zijn voornamelijk onderwerpen en gebeurtenissen die kinderen niet tijdens een vertelkring vertellen, maar wat hen wel daadwerkelijk bezig houdt. Daarnaast is het mij opgevallen dat ook kinderen gaan vertellen die tijdens een vertelkring bijna nooit iets zeggen.

Heel aandachtig luisteren de kinderen naar elkaars verhaal, ze durven zich kwetsbaar op te stellen en luisteren enorm goed naar elkaars verhaal. Als iemand zijn of haar verhaal heeft verteld in de gevoelenskring, dan worden er vaak nog vragen gesteld door andere kinderen. Maar soms delen zij ook hun ervaringen met een vergelijkbare situatie. Het is bij mij in de groep soms heel emotioneel geworden, het is natuurlijk ook heel moeilijk om te praten over lastige en ingewikkelde onderwerpen. Maar de arm die de kinderen dan om zich heen krijgen van de de buurman of -vrouw is zo mooi en waardevol om te zien. Dit maakt de groep in mijn ogen echt krachtiger.

Ook mooie en fijne gevoelens

In de gevoelensdoos hoeven natuurlijk niet alleen moeilijke en lastige gevoelens te zitten. Kinderen kunnen het tijdens de gevoelenskring ook hebben over mooie ervaringen, denk aan: een bruiloft of het krijgen van een broertje/zusje.

Dit zijn dan weer onderwerpen die kinderen wel sneller vertellen tijdens een vertelkring (mits je dit hebt in jouw klas natuurlijk). Maar tijdens de gevoelenskring kunnen kinderen meer gaan vertellen over wat de situatie met hen precies doet in plaats van te vertellen wat ze gedaan hebben.


De gevoelenskring voor de meester of juf

Als meester of juf kan je in mijn ogen ook heel veel uit de gevoelenskring halen.

Dankzij de gevoelenskring leer je kinderen nog beter kennen. Je krijgt een beter zicht op wat hen nog meer bezighoudt.

Voordat je met de gevoelenskring bezig gaat is het wel belangrijk dat je een hele veilige sfeer hebt binnen de groep. Kinderen stellen zich heel kwetsbaar op, maar dit moet natuurlijk wel veilig zijn voor hen. Maak daarom van te voren duidelijke afspraken met elkaar. Bespreek van te voren met de groep in ieder geval de volgende punten: Hoe gaan we met elkaar om met betrekking tot luisteren en vragen stellen? We lachen elkaar niet uit. Etc..

Ook is het goed om van te voren eens te kijken in de gevoelenskring, zodat je weet welke punten en onderwerpen spelen. Mocht er iets heel heftigs  tussen zitten, dan kan je er misschien beter oor kiezen om het kind eerst alleen te spreken.

Daarnaast kunnen de onderwerpen je ook lesideeën geven. In mijn groep is de dood bijvoorbeeld al een aantal keren naar voren gekomen en het lijkt mij goed om dit onderwerp eens centraal te zetten.

Tips: Denk goed na wanneer de gevoelenskring inplant. Doe dit niet vlak voor een reken-, spelling- of taalinstructie. Ik kies er meestal voor om de dag af te sluiten met de gevoelenskring of om het vlak voor een pauze te doen. En behandel niet teveel kaartjes tijdens een kring. Plan ongeveer 15, maximaal 20 minuten voor de gevoelenskring.

De gevoelenskring in jouw klas

Wil jij ook de gevoelensdoos en gevoelenskring in jouw klas introduceren? Maak dan eerst een gevoelensdoos, of beter gezegd laat kinderen de gevoelensdoos maken! Met een oude schoenendoos, papier en verf kom je al heel ver. Ik heb vervolgens de papiertjes uit het magazijn gehaald en voìla. Je hebt een gevoelensdoos.

Ik ben heel benieuwd of ook jij de gevoelenskring introduceerd in jouw klas, maar vooral ben ik nieuwsgierig naar jouw ervaringen.

Ervaringen kan je delen door een reactie onder dit bericht te plaatsen. Foto’s + reacties kunnen gedeeld worden op Instagram met #inmijnklas of op onze Facebookpagina.

meesterJasper on FacebookmeesterJasper on Instagram
meesterJasper
Stamgroepleider van de Kluizelaar (groep 6/7/8) op O.J.S. de Petteflet te Groningen en oprichter van inmijnklas.nl. Met inmijnklas.nl hoop ik een plek te creëren waar meesters, juffen en studenten hun ervaringen en ideeën kunnen delen met elkaar!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geverifieerd door MonsterInsights